Dorin Ștefan este un arhitect român reprezentativ, apreciat pentru caracterul inovativ și neconvențional al proiectelor sale. În anul 2010 a primit premiul Academiei Române pentru întreaga activitate, iar în anul 2018 a fost distins cu „Opera Omnia” de către Uniunea Arhitecților din România.
BORO Communication: Ce a însemnat pentru dumneavoastră proiectarea noului Aeroport Internațional Brașov? În ce stadiu se află în acest moment?
Arh. Dorin Ștefan: De câțiva ani, după ce am făcut proiecte, mai mult sau mai puțin realizate prin lumea largă, incluzând în lumea largă și Bucureștiul, m-am întors într-un fel pe neașteptate pe meleagurile natale, în Țara Bârsei. De curând s-au dat în folosință spațiile din extinderea Colegiului Național „Dr. Ioan Mesota” din Brașov, pe care-l absolvisem acum o jumatate de secol și am fost foarte fericit să le arăt colegilor mei de liceu ce am proiectat, gândindu-mă și la ei, și la dorințele noastre de atunci. Pentru Râșnov, orașul copilăriei mele, am două trei proiecte în stadiu de concept, iar acum, da, au început lucrările la Terminalul Aeroportului din Brașov-Ghimbav, la sfârșitul anului ar trebui să fie gata. Eram student când Profesorul Cezar Lăzărescu ne-a adunat pe toți studenții în amfiteatru să ne prezinte proiectul Aeroportului Otopeni la care lucra atunci. Nu-mi amintesc să fi fost foarte impresionat, nu pentru că n-ar fi arătat bine, dar mi se părea ceva normal, în acei ani, când se construia foarte intens în toată țara și în toată lumea, erau anii 1970.
Acum, când am început proiectarea la acest terminal am aflat că, după 50 de ani, era singurul aeroport nou, de la zero, care se va face în România. Într-un fel „trist” era cuvântul sub care am început să mă gândesc la terminal, pentru că în lume este o frenezie în materie de noi aeroporturi, care mai de care mai mari și mai inovative, și triste mi se păreau și terminalele din țară analizate. Mai făcusem câteva proiecte de concurs pentru terminale navale în Taiwan și China, iar acum aveam ocazia să mă gândesc la unul pentru avioane în țară. Proiectul de concept diferă ceva față de proiectul care se realizează, îl gândisem din beton aparent, bolți și arce intersectate, era într-un fel un tribut plătit anilor 1930 ai excelentului statut aviatic românesc (IAR și hala proiectată de G.M. Cantacuzino din arce de beton) și al unei moșteniri mult mai vechi, a goticului transilvănean. Chiar dacă nu se va materializa acel gând inițial, sper că va aduce un aer mai proaspăt în designul pentru terminale, la noi în țară.
BORO Communication: Cum a influențat contextul actual desfășurarea proiectelor pe care le aveți în lucru?
Arh. Dorin Ștefan: Ne-am mutat cu toții din birou în online, comunicăm și vizual ori de câte ori avem nevoie, urmărim șantierele care sunt în lucru, care nu au închis lucrările, la Craiova, la Brașov, după cum spuneam, la Târgu Jiu, în București. Avem și proiecte de execuție care sunt în stand-by și proiecte la nivel de concept la care lucrăm. Nu pot spune că este mai bine dar, încă, nici foarte rău. Mă gândesc intens și la ce va urma, la consecințele pe termen scurt (dacă vom relua repede de unde rămăsesem, dinainte de suspendarea normalului sau a ceea ce credeam că era normalul), dar și pe termen lung, dacă aceasta distanțare socială va deveni noua realitate.
BORO Communication: Cum ați defini calitatea spațiului construit?
Arh. Dorin Ștefan: Calitatea spațiului construit este complicat de definit. Pentru unii ar fi doar legată de folosirea materialelor ecologice, pentru alții ar fi doar respectarea justitiei urbane indiferent cât de anost ar arăta ce rezultă, este foarta multă ideologie în joc astăzi și prea puțină seninătate. Calitatea unui spațiu construit cred ca ar trebui să o găsim în bucuria de viață pe care, acel spațiu construit, reușește să ne-o transmită în ansamblul său. Să ne încarce cu energie pozitivă. Indiferent în ce lume am construit sau vom construi, pentru noi arhitecții, provocarea, în afara definiției clasice: util, sigur și frumos, trebuie să fie încercarea de a aduce prin ceea ce facem acea bucurie de viață care nu vine doar din răspunsul – am zidit -, ci și din multă întrebare: cum? de ce? care? până unde? Din gândurile animate de zidul zidit.
Interviul face parte din campania de comunicare DEVO 2020 International Forum of Large Developers care va avea loc pe 23 octombrie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.
Master Partner DEVO 2020: ARABESQUE. Professional Partners: KONE, ROCKWOOL, DANFOSS. Parteneri: KNAUF INSULATION, KNAUF, ALUKÖNIGSTAHL. Susținător și expozant: SKYLUX.
Mai multe detalii pe: www.bit.ly/devo-2020