Arhitectul Dorin Ștefan, despre calitatea spațiului construit și despre singurul aeroport care se construiește de la zero în România

Dorin Ștefan este un arhitect român reprezentativ, apreciat pentru caracterul inovativ și  neconvențional al proiectelor sale. În anul 2010 a primit premiul Academiei Române pentru întreaga activitate, iar în anul 2018 a fost distins cu „Opera Omnia” de către Uniunea Arhitecților din România.

 

BORO Communication: Ce a însemnat pentru dumneavoastră proiectarea noului Aeroport Internațional Brașov? În ce stadiu se află în acest moment?

Arh. Dorin Ștefan: De câțiva ani, după ce am făcut proiecte, mai mult sau mai puțin realizate prin lumea largă, incluzând în lumea largă și Bucureștiul, m-am întors într-un fel pe neașteptate pe meleagurile natale, în Țara Bârsei. De curând s-au dat în folosință spațiile din extinderea Colegiului Național „Dr. Ioan Mesota” din Brașov, pe care-l absolvisem acum o jumatate de secol și am fost foarte fericit să le arăt colegilor mei de liceu ce am proiectat, gândindu-mă și la ei, și la dorințele noastre de atunci. Pentru Râșnov, orașul copilăriei mele, am două trei proiecte în stadiu de concept, iar acum, da, au început lucrările la Terminalul Aeroportului din Brașov-Ghimbav, la sfârșitul anului ar trebui să fie gata. Eram student când Profesorul Cezar Lăzărescu ne-a adunat pe toți studenții în amfiteatru să ne prezinte proiectul Aeroportului Otopeni la care lucra atunci. Nu-mi amintesc să fi fost foarte impresionat, nu pentru că n-ar fi arătat bine, dar mi se părea ceva normal, în acei ani, când se construia foarte intens în toată țara și în toată lumea, erau anii 1970.

Acum, când am început proiectarea la acest terminal am aflat că, după 50 de ani, era singurul aeroport nou, de la zero, care se va face în România. Într-un fel „trist” era cuvântul sub care am început să mă gândesc la terminal, pentru că în lume este o frenezie în materie de noi aeroporturi, care mai de care mai mari și mai inovative, și triste mi se păreau și terminalele din țară analizate. Mai făcusem câteva proiecte de concurs pentru terminale navale în Taiwan și China, iar acum aveam ocazia să mă gândesc la unul pentru avioane în țară. Proiectul de concept diferă ceva față de proiectul care se realizează, îl gândisem din beton aparent, bolți și arce intersectate, era într-un fel un tribut plătit anilor 1930 ai excelentului statut aviatic românesc (IAR și hala proiectată de G.M. Cantacuzino din arce de beton) și al unei moșteniri mult mai vechi, a goticului transilvănean. Chiar dacă nu se va materializa acel gând inițial, sper că va aduce un aer mai proaspăt în designul pentru terminale, la noi în țară.

 

BORO Communication: Cum a influențat contextul actual desfășurarea proiectelor pe care le aveți în lucru?

Arh. Dorin Ștefan: Ne-am mutat cu toții din birou în online, comunicăm și vizual ori de câte ori avem nevoie, urmărim șantierele care sunt în lucru, care nu au închis lucrările, la Craiova, la Brașov, după cum spuneam, la Târgu Jiu, în București. Avem și proiecte de execuție care sunt în stand-by și proiecte la nivel de concept la care lucrăm. Nu pot spune că este mai bine dar, încă, nici foarte rău. Mă gândesc intens și la ce va urma, la consecințele pe termen scurt (dacă vom relua repede de unde rămăsesem, dinainte de suspendarea normalului sau a ceea ce credeam că era normalul), dar și pe termen lung, dacă aceasta distanțare socială va deveni noua realitate.

 

BORO Communication: Cum ați defini calitatea spațiului construit?

Arh. Dorin Ștefan: Calitatea spațiului construit este complicat de definit. Pentru unii ar fi doar legată de folosirea materialelor ecologice, pentru alții ar fi doar respectarea justitiei urbane indiferent cât de anost ar arăta ce rezultă, este foarta multă ideologie în joc astăzi și prea puțină seninătate. Calitatea unui spațiu construit cred ca ar trebui să o găsim în bucuria de viață pe care, acel spațiu construit, reușește să ne-o transmită în ansamblul său. Să ne încarce cu energie pozitivă. Indiferent în ce lume am construit sau vom construi, pentru noi arhitecții, provocarea, în afara definiției clasice: util, sigur și frumos, trebuie să fie încercarea de a aduce prin ceea ce facem acea bucurie de viață care nu vine doar din răspunsul – am zidit -, ci și din multă întrebare: cum? de ce? care? până unde? Din gândurile animate de zidul zidit.

 

Interviul face parte din campania de comunicare DEVO 2020 International Forum of Large Developers care va avea loc pe 23 octombrie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

 

Master Partner DEVO 2020: ARABESQUE. Professional Partners: KONEROCKWOOLDANFOSS. Parteneri: KNAUF INSULATIONKNAUFALUKÖNIGSTAHL. Susținător și expozant: SKYLUX.

 

Mai multe detalii pe: www.bit.ly/devo-2020

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers