Dr. Călin Bumbuluț, Președintele UEMO: În această perioadă înțelegem cel mai bine beneficiile vaccinării și cât de mult ne costă indisponibilitatea unui vaccin

Dr. Călin Bumbuluț este Președintele Uniunii Europene a Medicilor de Familie UEMO și primul medic român care conduce organizația. Fondată în 1967, UEMO cuprinde acum organizații din 24 de țări europene, cu un număr de peste 520.000 de medici de familie/medici generaliști. Din 1992, UEMO are statutul oficial de organizație consultativă non-guvernamentală a Consiliului Europei.

 

Spațiul Medical: Cum s-a modificat activitatea cabinetelor medicale ale specialiștilor în medicina de familie din România în contextul Covid-19?

Dr. Călin Bumbuluț: Deși pandemia Covid-19 are un potențial ridicat de afectare a tuturor, riscul este disproporționat mai mare pentru unele domenii ale asistenței medicale. Lipsa mecanismelor standard de protecție a sporit riscurile pentru sănătate în majoritatea cabinetelor. Majoritatea profesioniștilor din domeniul sănătății au considerat că este un imperativ să ajute pacienții indiferent de faptul că protecția este insuficientă.

 

Problema responsabilității pentru livrările insuficiente, în special a echipamentelor de protecție personală depășește cu mult domeniul sănătății, fiind mai degrabă legată de implicarea noastră într-o economie globalizată și de sistemele și plățile pentru sistemele de îngrijire a sănătății. Astfel, întrebarea referitoare la responsabilitate necesită un răspuns politic urgent.

 

UEMO este parte a Coaliției pentru vaccinare fondată în anul 2019 și care își dorește să evidențieze beneficiile vaccinării. În această perioadă înțelegem cel mai bine beneficiile vaccinării și cât de mult ne costă indisponibilitatea unui vaccin. Părem cinici când vorbim de costuri, dar aceste costuri nu se referă doar la aspecte economice. Vorbim de costuri în vieți pierdute, de invalidități temporare sau permanente, de costuri sociale și, nu în ultimul rând, de costuri economice.

 

În același timp, la nivel european, ne-am mutat o parte din activitate în zona la distanță, pe internet. Totuși, programele de vaccinare trebuie să continue dintr-un motiv foarte simplu: întreruperea acestor programe va determina acumularea unui număr de persoane susceptibile la boli prevenibile prin vaccinare și creșterea amenințărilor unor epidemii prin boli prevenibile prin vaccinare care să se suprapună sau să urmeze pandemiei de Covid-19.

 

Din păcate activitatea esențială a medicilor de familie din România a rămas neevidențiată de autorități, fiind considerată ca un dat firesc, fără a se asigura un nivel minim de protecție personală sau măcar facilitarea achiziționării mijloacelor de protecție la un preț similar cu cel pentru alte unități medicale. De asemenea, stimulentele materiale acordate unor categorii de personal medical a fost discriminatorie, medicii de familie lucrând în avangarda sistemului spitalicesc și neavând confirmarea certă a infecției cuSARS-CoV-2, incertitudinea posibilității contaminării fiind un stres suplimentar, nerecunoscut ca atare de autorități.

 

Spațiul Medical: Care este mesajul dumneavoastră pentru colegii aflați în linia întâi?

Dr. Călin Bumbuluț: UEMO susține cererea ca infecția cu SARS-CoV-2 să fie recunoscută ca accident ocupațional pentru medici și personalul medical la nivelul întregii Europe, ea fiind pe deplin justificată. În România, primul medic decedat în contextul pandemiei a fost un medic de familie, care nu avea probleme medicale anterioare și care, prin prisma profesiei, a intrat în contact cu mai multe persoane care ulterior au fost confirmate cu Covid-19. Starea sa a început să se degradeze după 14 zile de izolare, i-au fost prelevate probe pentru testul Covid-19, care au ieșit totuși negative. Considerăm că, în ciuda faptului că testul PCR a fost negativ, contextul epidemiologic și posibilitatea ca testul să fie fals negativ fără a exista coroborare cu alte teste imunologice, cazul colegului nostru ar trebui considerat ca și accident de muncă, viața lui fiind jertfită pentru interesul sănătății publice. 

 

Un alt exemplu este cel al decesului colegului nostru turc care a primit tratament pentru Covid-19 în secția de terapie intensivă deși testul PCR a fost negativ, astfel că diagnosticul a fost de pneumonie virală, iar autopsia s-a făcut abia la insistența familiei sale și a asociației medicale. Astfel de cazuri ne atrag atenția asupra fragilității sănătății medicilor care lucrează în avangarda spitalelor precum și a tuturor celor care lucrează în contact cu Covid-19. Toate cadrele medicale sunt expuse riscului, indiferent dacă lucrează în contact cu pacienți confirmați Covid-19 sau cu pacienți potențiali purtători ai SARS-CoV-2 și neconfirmați încă. Statele UE trebuie să se implice mai mult în asigurarea mijloacelor de protecție și a siguranței medicilor.

 

Spațiul Medical: Care au fost recomandările UEMO cu privire la activitatea medicilor de familie în timpul pandemiei?

Dr. Călin Bumbuluț:

– asigurarea triajului epidemiologic al tuturor pacienților care se prezintă la cabinet

– evitarea staționării pacienților pe holuri, păstrarea distanței de minimum 1,5 metri, folosirea mijloacelor de protecție personală de către pacienți

– limitarea duratei consultației la minimum posibil

– consultarea doar a pacienților care au absolută nevoie de consult în cabinet, decizie luată în urma anamnezei telefonice

– acordarea consultațiilor telefonice și prin alte mijloace de comunicare electronice

– asigurarea mijloacelor personale de protecție și substanțelor dezinfectante pentru întreg personalul medical, dar și pentru pacienți în măsura posibilităților

– temporizarea eliberării biletelor de trimitere pentru consultații periodice, internare și investigații paraclinice, dacă acestea nu sunt absolut necesare și pot fi amânate fără a pune în pericol sănătatea pacienților.

 

Pentru prima dată în cei peste 50 de ani de existență a Uniunii Europeane a Medicilor de Familie UEMO, întâlnirea anuală a organizației a avut loc în România, la București, pe 21 și 22 octombrie 2016, apoi la Cluj-Napoca, pe 24 și 25 mai 2019, cu invitați din 25 de țări. Evenimentul de la Cluj s-a desfășurat pentru prima oară sub președinția de patru ani a României. Ambele întâlniri au fost organizate de BORO Communication.

 

Un material realizat de Spațiul Medical

 

Foto © UEMO

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria sănătate

Finaliștii Romanian Healthcare Awards 2023

Juriul internațional Romanian Healthcare Awards a anunțat finaliștii celei de-a patra ediții a competiției, care s-a desfășurat în perioada 15 septembrie – 15

Romanian Healthcare Awards 2022

Pe 16 decembrie a avut loc evenimentul final al competiției Romanian Healthcare Awards 2022, singura competiție cu juriu internațional dedicată profesioniștilor din

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers