Despre schimbarea mentalității în spitale, despre lucrul în echipă și lecțiile pandemiei, cu Ramona Marincaș, Director de Îngrijiri, SJU Zalău

Ramona Marincaș este Asistent medical licențiat, Vicepreședinte al Asociației pentru prevenirea și controlul infecțiilor APCI și Directorul de Îngrijiri al Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău. Activitatea acesteia a fost premiată de Infection Prevention Society.

 

Spațiul Medical: Ce credeți că vor învăța spitalele din România din această experiență provocată de pandemie?

Ramona Marincaș: Din fericire pandemiile nu apar foarte des, însă fără o experiență anterioară o pandemie poate să te găsească total nepregătit. Pandemia COVID-19  pe care o trăim în  prezent a găsit spitalele din România într-o lipsă de echipamente de protecție și cu un personal medical nepregătit emoțional pentru a face față situației. Teama de virusul necunoscut, împreună cu teama că nu se vor putea proteja corespunzător, a generat o presiune prea mare pentru personalul medical.  

 

Cu siguranță că în cele două luni de luptă cu noul coronavirus, spitalele au învățat câteva lecții importante pentru viitor. În primul rând este vorba despre DISCIPLINĂ – dacă până acum era destul de greu să implementăm reguli în spitale, sub formă de proceduri și protocoale, această pandemie ne-a arătat că respectând reguli ne protejăm și ne salvăm viața. S-a vorbit mult în ultimul timp despre importanța respectării procedurii de îmbrăcare și dezbrăcare a echipamentului de protecție pentru a se evita contaminarea personalului medical. Poate aceasta este prima procedură standard din spital pe care o respectă în aceeași măsură și medicul, și asistenta medicală, dar și infirmiera, iar acesta poate fi începutul schimbării de mentalitate privind respectarea regulilor, adică regulile sunt pentru toți. 

 

O a doua lecție ar fi cea legată de IGIENĂ, abia acum s-a înțeles mai bine că gesturile simple salvează vieți, că igiena mâinilor cu adevărat salvează viața pacientului și a personalului medical. Iar cea de-a treia lecție, din punctul meu de vedere, ar fi faptul că am învățat să fim SOLIDARI, spitalele au învățat că au nevoie de susținerea comunității, comunitatea a învățat că are nevoie de personal medical sănătos. Și, nu în ultimul rând, personalul medical a învățat că e nevoie să lucreze în echipă.

 

Spațiul Medical: Care este mesajul pe care l-ați transmite în acest moment asistenților medicali din linia întâi?

Ramona Marincaș: Anul 2020 a fost declarat de către Organizația Mondială a Sănătății Anul Internațional al Asistentului Medical și al Moașei, ca recunoaștere a contribuției în prezervarea sănătății și prevenție, mai ales în condițiile riscante cauzate de deficiența cronică de personal în multe regiuni ale lumii. În acest contex, în România anul acesta erau programate mai multe întâlniri în cadrul cărora asistenții medicali urmau să fie apreciați și felicitați pentru munca depusă. În situația actuală aceste întâlniri nu vor putea avea loc, dar poate implicarea asistenților medicali în linia întâi este cel mai bun mod prin care pot primi aprecierea pe care o merită din partea colegilor și a comunității.

 

Am citit recent următoarea afirmație legată de implicarea oamenilor în lupta COVID-19: “Fiecare generație are un moment de testare. Cine va fi erou și cine va fugi?” Imediat după asta mi-am adus aminte de primele săptămâni de pregătiri pentru primirea posibililor pacienți diagnosticați cu COVID-19. Personalul medical era precaut, îngrijorat, tuturor ne-a fost teamă de ceea ce urma să vină, însă cu toții am pășit înainte, învățând din mers ce e mai bine de făcut, uneori poate chiar din experiența colegilor plecați în străinătate care deja îngrijeau astfel de pacienți. Sunt mulți eroi în halate albe în rândul asistenților medicali și vor trebui să rămână așa pentru o perioadă mai lungă de timp. 

 

În mod normal asistenții medicali dar și infirmierele, sunt cei care petrec cel mai mult timp cu pacienții, însă pentru cei care lucrează în linia întâi e o situație diferită deoarece trebuie să stea ore întregi în echipamente de protecție care nu le permit nici măcar să bea o gură de apă. Mesajul meu către toți asistenții medicali din linia întâi este “Aveți grijă de voi, aveți grijă de colegii de lângă voi. Rămâneți sănătoși pentru a putea îngriji pacienții care au atâta nevoie de voi. Să dovedim că anul 2020 este într-adevăr Anul Asistentului Medical și al Moașei.” 

 

Spațiul Medical: Cum va arăta sistemul medical românesc după pandemie?

Ramona Marincaș: Experienţa aceasta ne va schimba categoric vieţile. Va trebui să învățăm să trăim cu acest virus, pentru că, după cum susţin specialiștii din domeniu, ne vom confrunta cu el o perioadă mai lungă de timp. Ar trebui să învăţăm din propriile greșeli si să fim mai pregătiţi în cazul în care ne lovim de o nouă pandemie, adică să luăm măsuri de protecţie din timp şi poate să se investească mai mult în sistemul medical și în cercetare. 

 

Va trebui să existe o adaptare a sistemului medical la situația actuală, astfel că măsurile de protecție pentru personalul medical vor fi necesare pentru o perioadă lungă de timp, iar pacienții vor trebui să respecte reguli specifice atunci când se prezintă la medic, pentru a evita contaminarea sau transmiterea noului coronavirus. 

 

Vom continua să învățăm despre boala COVID-19 până într-o zi când vom avea răspunsurile necesare pentru toate întrebările de acum. E greu să prevedem exact cum va arăta sistemul medical în viitor, însă trebuie să rămânem optimiști că vom reuși să facem față provocărilor viitoare.

 

Ramona Marincaș a fost speaker în cadrul Convenției Române a Spitalelor – ROHO 2016. Ediția din acest an va avea loc la Hotel Novotel City Centre din București.

 

Master Partner ROHO 2020 – Philips. Partener Principal: Medicare. Professional Partners: KapamedBristol Myers Squibb.

 

Mai multe aici.  

 

Un material realizat de Spațiul Medical

 

Foto © BORO PR & COMMUNICATION

 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria sănătate

Finaliștii Romanian Healthcare Awards 2023

Juriul internațional Romanian Healthcare Awards a anunțat finaliștii celei de-a patra ediții a competiției, care s-a desfășurat în perioada 15 septembrie – 15

Romanian Healthcare Awards 2022

Pe 16 decembrie a avut loc evenimentul final al competiției Romanian Healthcare Awards 2022, singura competiție cu juriu internațional dedicată profesioniștilor din

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers