Victor Grosu este Arhitect și Designer de Interior, fondator Grosu Art Studio. Pe 2 octombrie a participat în calitate de speaker în cadrul Xgrupului Arhitectura Hotelurilor și Restaurantelor, parte a ediției FORO 2020 – International Forum for Reputation in Hospitality.
„La baza oricărui concept horeca de succes stă un brief corect. În special în zona start-up-urilor, unde rareori clientul vine cu o experiență concomitentă de administrare a unei afaceri și a unei locații horeca (pentru că, da, sunt lucruri diferite), lucrăm mult la crearea brief-ului. Ideal ar fi ca acest brief să existe în momentul în care vă adresați unui arhitect, însă rareori acesta este complet. Un brief se conturează găsind răspuns la întrebări precum: care sunt așteptările de la afacerea pe care urmează să o deschizi, unde dorești să te poziționezi pe piață, care îți sunt competitorii și cum îți propui să te diferențiezi de aceștia, care este profilul clientului și care este mesajul pe care dorești să îl transmiți.
De exemplu, ultimul hotel pe care l-am realizat în Iași și-a propus să se poziționeze drept ambasador al regiunii Moldova în fața turiștilor. Avem în lucru proiecte pe litoralul românesc, în zona Corbu, Olimp, Vadu, prin care vrem să conturăm o identitate proprie pentru litoralul românesc, care în acest moment se poate confunda cu ușurință cu specificul altor țări, precum Turcia sau Grecia. Credem că există un fir roșu care ar trebui să lege toate hotelurile sau restaurantele din zone turistice românești, iar acela este brandul de țară. Investitorii în turism, indiferent de regiunea țării, ar trebui să îmbrățișeze această idee pentru a da industriei ospitalității din România o identitate proprie.
Desigur că brandurile mari, cum ar fi Hilton sau Marriott, vin deja cu un concept care le-a consacrat. Am participat la proiecte cu rețele mari în afara țării, știm că se vine cu o echipă de până la 12-14 oameni, care dezvoltă nu doar zona serviciilor de cazare, ci și restaurantele sau punctele de atracție adiacente. Pentru că e foarte greu să dezvolți un restaurant din cadrul unui hotel, respectând conceptul acelui hotel. De obicei, aceste restaurante din hotelurile de 4-5 stele se poziționează în zona premium sau chiar fine dining. Dar când vorbim de hoteluri de masă și restaurante de casual food sau chiar cu specific tradițional, de multe ori, spațiile alocate restaurantelor sunt închiriate sau subînchiriate altor operatori horeca.
Noi încercăm să creăm concepte coerente, de succes, în care cifra lunară și apoi cea anuală să vorbească de la sine, iar acel local să devină popular. Popularitatea vine în timp, și este rezultatul mai multor factori. Design-ul doar unui dintre acești factori. Prima dată trebuie să plecăm de la ideea că orice restaurant sau hotel este o afacere. Arhitectura în sine, și aici vorbim de exterior, este o luptă între încadrarea în parametrii urbanistici ai orașului și creativitatea arhitectului. Când vorbim de interior, vorbim de confort, de o experiență trăită de la intrare până la ieșire, dar totodată și de un mesaj.
În calitate de hotelier, trebuie să îți asumi rolul într-un flux care va schimba pe plan local sau internațional imaginea țării sau a regiunii. Chiar dacă acest lucru aduce investiții semnificative, pe termen lung, rezultatul va fi unul pe măsură. Vă recomand site-ul designhotels.com, care vorbește despre un alt tip de experiențe în domeniul ospitalității. Hotelul nu mai trebuie să fie doar o cazare și un duș curat, ci un mediu al experiențelor plăcute și oglinda unei regiuni.”
Xgrupul Arhitectura Hotelurilor și Restaurantelor este un proiect realizat de BORO Communication, în parteneriat cu DAAS și KONE.
Mai multe despre conceptul Xgroup Meetings puteți afla aici.
Foto © Victor Grosu