În cadrul primei ediții a Romanian Healthcare Communication Forum, organizată pe 25 iunie la Hotel Caro (București) de BORO Communication (care din 2015 dezvoltă platforma și comunitatea spațiulmedical.ro), ultima sesiune de discuții a fost dedicată experienței americane de comunicare de sănătate și strategiilor, pe care le aplică autoritățile de peste ocean pentru a transmite publicului informații importante despre pandemie și vaccinare, respectiv pentru a combate infodemia.
Această sesiune a urmat primelor 3 runde de discuții, extrem de aplicate și cu numeroși invitați de marcă, intitulate „De la ATI în social media”, „Infomedia” și „Strategii europene de comunicare în pandemie”. Puteți citi o sinteză a fiecăreia dintre aceste sesiuni din cadrul Forumului pe acest site.
Invitații americani care au participat la discuțiile acestei sesiuni moderate de Ștefan Dascălu (cercetător român în imunologie și epidemiologie teoretică la Universitatea Oxford) au fost specialiști cu o bogată experiență în politicile și comunicarea de sănătate din mai multe state, respectiv de la nivel federal:
- Gary L. Kreps – Directorul Centrului pentru Sănătate și Comunicare a Riscurilor, Universitatea George Mason, Virginia
- Paul Han – Senior Scientist, Divizia de Control a Cancerului și Științele Populației de la National Cancer Institute
- Amiso George – Profesor de Comunicare Strategică la Bob Schieffer College of Communication din cadrul Texas Christian University, Fort Worth, Texas
- Glen Nowak – Directorul Centrului pentru Sănătate și Comunicare a Riscurilor, Universitatea din Georgia
- Judy Chang – Director executiv INPUD (Rețeaua Internațională a Utilizatorilor de Droguri).
Mai multe informații despre acești invitați puteți găsi aici.
La începutul pandemiei lucrurile s-au mișcat destul de lent în SUA, mai ales sub influența opiniilor liderului de atunci, D. Trump. Infrastructura medicală era din anumite puncte de vedere deficitară, au circulat o bună vreme și multe informații greșite, iar referitor la campania de vaccinare multă lume era ezitantă. Apoi însă comunicarea și atitudinea publică față de vaccinare au devenit mai active iar lumea a început să fie mai compliantă.
Se observă în ultima vreme o încetinire a campaniei de vaccinare, iar specialiștii din sănătate încearcă să analizeze care sunt cauzele situației și cum trebuie adaptate mesajele pentru a fi mai bine primite de public, existând și în Statele Unite o mare problemă cu fake news. Printre factorii favorizanți ai acestei situații se numără și diferența dintre generații în privința receptivității față de mesajele de sănătate publică. Majoritatea celor vaccinați au între 18 și 30 de ani, deși nu ei au cel mai mare risc față de dezvoltarea de forme severe ale Covid. Acest lucru este probabil o consecință a faptului că în anii precedenți au fost direcționate multe mesaje și campanii de sănătate publică spre acești tineri, ceea ce a contribuit la crearea unei anumite conștientizări despre sănătate).
E nevoie în continuare de educarea personalului medical cu informații corecte despre Covid și vaccinare, pentru ca ei să le poată transmite corect mai departe în diferitele comunități (etnice, religioase, etc.) din Statele Unite. Mesajele trebuie să fie cât mai simple și inteligibile pentru diferitele comunități.
Legat de comunitățile de utilizatori de droguri, acestea au fost mereu marginalizate și s-au confruntat cu numeroase probleme de sănătate și stigmatizare socială. Pandemia doar a agravat situația, consumatorii de droguri fiind printre persoanele cu cel mai ridicat risc din perspectiva Covid-19 (comorbidităţi, acces limitat la servicii de sănătate, grad scăzut de informare, dificultăți economice etc.). Mesajele și comunicarea către acest tip de public trebuie adaptate, autoritățile medicale trebuind să vadă ce funcționează, ce stimulează încrederea oamenilor, ce îi poate face mai conștienți asupra nevoii de a se proteja și de a se vaccina împotriva Covid-19.
Social media, canalele de comunicare alternative, dar și organizațiile ce reprezintă diferitele comunități marginalizate sunt importante în transmiterea informațiilor corecte despre pandemie și vaccinare. Problema cu social media e că sunt canale de comunicare nereglementate, și pot fi utile în comunicarea în pandemie, dar pot fi și surse majore de fake news și dezinformare. În orice caz este clar că mesajele trebuie personalizate pentru grupurile-țintă cărora li se adresează în funcție de diferite specificități ale acestora. Spre exemplu, se știe că imigranții au în general un nivel scăzut de încredere în autoritățile americane, astfel că mesajele despre pandemie și vaccinare trebuie să ajungă la ei în moduri și prin canale de comunicare optime, prin intermediul unor comunicatori de încredere pentru ei și cu siguranță nu doar în limba engleză.
Trebuie lucrat așadar în continuare la o strategie consistentă a dezvoltării comunicării de sănătate pe măsură ce situația pandemiei evoluează. De asemenea, trebuie create oportunități și canale pentru feedback dinspre populație către autorități, pentru că oamenii sunt de multe ori confuzi, nu știu ce să creadă, au temeri și întrebări, și simt nevoia să fie ascultați și înțeleși. Organizarea de forumuri, de întâlniri cu comunitățile, liniile telefonice sunt modalități utile de diminuarea a incertitudinii și confuziei oamenilor ce pot merge paralel cu comunicarea medicală.
Trebuie, de asemenea, ca autoritățile medicale să înțeleagă și ce priorități de sănătate au oamenii, în sensul că anumite comunități pot avea probleme (de sănătate și nu numai) mai presante pentru ei decât pandemia de Covid – legat de care totuși medicii știu că toată lumea trebuie să fie informată. Ascultarea și înțelegerea acestor oameni trebuie să fie o parte integrantă din procesul de creare și transmitere de mesaje medicale. Oamenii nu trebuie numai speriați legat de riscurile Covid-19, ci trebuie să li se ofere și informații credibile, care să le dea încredere, despre ce pot face pentru a se proteja. De asemenea, comunicarea trebuie să țină cont tot mai mult și de oboseala instalată în societate, de fenomenul trivializării pandemiei (bazată pe multă dezinformare) și de suprasaturarea oamenilor cu informații despre pandemie.
E nevoie așadar, ca toate ramurile societății să contribuie la diseminarea de informații și mesaje corect adaptate diferitelor comunități. Iar în Statele Unite se încearcă tot mai mult o analiză atentă a modului de creare, prezentare și diseminare a informațiilor legate de sănătatea publică pentru ca ele să fie primite și să fie de folos cât mai multor persoane și grupuri din cadrul societății americane.
Romanian Healthcare Communication Forum 2021 a fost organizat de BORO Communication și Spațiul Medical, în parteneriat cu Philips, susținător Hygienium.
Următoarele evenimente din calendarul Spațiul Medical 2021 sunt: Convenția Română a Spitalelor – ROHO 2021, Building Health Bucharest International Forum 2021 și Romanian Healthcare Awards 2021.