Răzvan Puchici, Cumulus: Ne confruntăm cu o recalibrare a temei de proiectare și cu înțelegerea dezvoltatorilor că apartamentul sau camera de hotel nu reprezintă numai o locație și un număr de metri pătrați, ci este o experiență în sine

Urmăriți România Construiește pe Facebook și pe LinkedIN

 

Răzvan Puchici este Senior Managing Partner în cadrul Cumulus. Pe 23 octombrie a participat în calitate de speaker în cadrul Xgrupului „Oameni, clădiri, orașe inteligente”, parte a celei de-a treia ediții a Forumului Internațional al Marilor Dezvoltatori DEVO.

 

„Am avut multe proiecte în zona ospitalității în ultimii ani și avem undeva la peste 2000 de camere de hotel finalizate și funcționale. Într-adevăr, clienții noștri s-au confruntat cu mai multe dificultăți dar noi am asimilat întotdeauna zona de real estate cu un domeniu cu o proiecție de timp destul de lungă. Spre deosebire de alte business-uri, discutăm de niște ani în care o investiție devine matură și își face, fie beneficiile pe care și le-au propus dezvoltatorii, fie se întoarce către comunitate. Și atunci, perioada asta cu criza sanitară, credem că este o chestiune limitata în timp în “viața” unui proiect imobiliar de anvergura, deși ne preocupam și am luat niște măsuri, mergem mai departe cu toate motoarele turate. Revenind la domeniul de ospitalitate, clienții noștri încearcă să se reinventeze și am observat că nu și-au pierdut apetitul pentru a dezvolta hoteluri, pentru că piața, cel puțin înainte de martie, avea cerințe importante pe zona aceasta (în special pe zona premium, de care ne-am ocupat în ultima perioadă). Știu ca în studiile pe care le aveau lipseau aceste servicii complete și integrate și nu neapărat camera de hotel, cât pentru toată “povestea” din jurul unei ospitalități de calitate. Sigur că dezvoltatorii noștri împărțeau experiențele unor branduri internaționale și le transpuneau în piața de la noi, încă imatură.

 

Observăm că în continuare investitorii în ospitalitate încearcă să dezvolte, entitățile pe care le-au început le termină, niciuna nu s-a oprit și încearcă să anticipeze că piața își va reveni peste un timp (probabil că un an sau doi), reiterând ceea ce spuneam că un proiect de real estate important poate ajunge la maturitate în trei sau patru ani. Nu am observat neapărat o temperare a apetitului investițional, cât mai degrabă o recalibrare. Spre exemplu, pe o parte din camerele de hotel se propun pentru închiriere pe termen scurt și mediu. Cumva se încearca o recalibrare a veniturilor. Am mai remarcat că se încearcă o reformatare a temelor de proiectare, se încearcă crearea unui backup în a oferi sistemul acesta de apart-hotel, care este destul de confuz în mintea clienților noștri și nu reușesc totuși să-l definească foarte clar. Dar se încearcă să aducă pe piață acest produs în care ai un apartament, dar ai și parte de spa, ai concierge, și servicii conexe într-un buget predefinit și cu serviciile asigurate de profesioniști.

 

Colegii mei de discuție au vorbit anterior de aceste funcțiuni conexe și de faptul că niciun apartament sau cameră de hotel nu este neapărat o vânzare de metri pătrați sau de cazare pentru o perioadă redusă, ci mai degrabă o poveste mai complexă.

 

Revenind la partea de rezidențial, proiectele începute se finalizează, iar apetența pentru partea de hotel nu a scăzut foarte mult. Sunt cereri de ofertă la noi în birou, dar contractele semnate încearcă să se reformateze. Și pe zona de rezidențial ne confruntăm din nou cu o recalibrare a temei de proiectare și înțelegerea dezvoltatorilor a faptului că apartamentul nu este numai o locație și un număr de metri pătrați, ci este un mod de locuire, o experienta de viata în oraș, un proces care înseamnă deplasarea la birou, deplasarea copiilor către educație, înseamnă statul acasă, apropierea de natura (acolo unde este posibil).

 

Noi așteptăm cu mare interes și investițiile publice, fără de care ne vom învârti în această paradigmă a profitului. Așteptăm să vedem că se construiesc muzee, teatre. Credem foarte mult și în digitalizare și, de aceea, noi am și investit în acest domeniu foarte mult până să ajungem acolo unde ne-am propus, la o oarecare autonomie a angajaților. Cei care dezvoltau hotelurile aveau consultanți prin toată lumea, pentru tot felul de specialități și cu care trebuia să lucrăm în timp real. Am investit și noi în sistemul de „Building Information Modeling – BIM”, în care credem foarte mult și încercăm să îl promovăm către toți stakeholderii dintr-un proiect (beneficir, arhitect, autoritate publica, utilzator final).

 

Xgrupul Oameni, clădiri și orașe inteligente este un proiect realizat de BORO Communication,
în parteneriat cu ArabesqueKONERockwoolDanfossKnauf InsulationKnauf Gips,
AlukönigstahlZacariaIuliusNordisSpeedwellSkyluxMillstone.

 

Mai multe despre conceptul Xgroup Meetings puteți afla aici.

 

Foto © Răzvan Puchici

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers