Radu Negoiță, arhitect: Ceea ce s-a întâmplat în acest an a schimbat modul în care oamenii își reglează apropierea față de ce se construiește și se vinde pe piața rezidențială

Urmăriți România Construiește pe Facebook și pe LinkedIN.

 

Radu Negoiță este autorul primului ghid de ales locuința corectă din România și creatorul paginii de facebook “Case Strâmbe pe Radar”, care se ocupă cu calitatea experienţei de locuire. A participat pe 15 septembrie în calitate de speaker la Xgrupul Cum construim “acasă”?, parte a celei de-a doua ediții Building Home 2020 – International Good Living Forum.

 

“Mă bucur să mă aflu astăzi aici, mă bucur că în sală sunt și persoane care lucrează în zona de real estate și în zona dezvoltărilor imobiliare pentru că vreau să atrag atenția, stimați colegi arhitecți, că suntem printre oameni mult mai pragmatici decât noi. Evident, nimeni nu poate să pună la îndoială complexitatea unui proiect de arhitectură, mai ales a unuia de mari dimensiuni. 

 

De la faza de concepție, până la faza de implementare sunt multiple faze și sunt etape care necesită o mare investiție de energie dar trebuie să recunoaștem că, fără pragmatismul celorlalți, proiectele noastre ar rămâne doar himere pe hârtie – ei sunt cei care dau utilitate tuturor industriilor care funcționează în ecosistem. 

 

Ei dezvoltatorii, în toate formele lor. Pentru că sunt dezvoltatori care doresc să își facă din acest business o ocupaţie de termen lung și care vor să lase o lume puțin mai bună în urma lor aşa cum sunt şi cei pe care îi interesează doar victoriile de etapă 

 

Practic, dacă activitatea pe care ar face-o ei ar fi simplă iar noi, arhitecții, am putea, în orele de după programul de birou, să ne construim blocurile noastre , eu vă garantez că ele ar ieși mult mai reuşite decât ce vedem în jur, de obicei. Însă probabil că nu am reuși să le vindem la fel de repede cum o fac ei… pentru că trebuie să recunoaștem că există două adevăruri: este adevărul arhitecților și este adevărul dezvoltatorilor. 

 

Adevărul arhitecților, în care noi credem, este acela că toți oamenii au dreptul la cea mai bună interfață de locuire la care pot avea acces. Și este un ideal minunat la care voi încerca să nu renunț niciodată. În același timp, nu putem să negăm adevărul celorlalți, care pun accent pe partea de delivery a lucrului pe care și l-au propus deoarece scopul este să nu piardă bani: PUR ŞI SIMPLU NU POȚI VINDE apartamente ale căror calități nu sunt conștientizate de către cumpărători. Am găsit, în repetate rânduri, apartamente de bună calitate care se vând mai greu decât altele dintr-o zonă similară, având cam aceeași distanță de centru şi fiind mai prost făcute, dar scoase la vânzare cu prețuri asemănătoare. 

 

Aici este paradoxul: din cauza situației în care funcționăm cu toții și a societății, cei care se străduiesc îşi vând marfa mai greu. Iar timpul știm cu toții că este unul dintre factorii extraordinar de importanți în orice business, mai ales în zona dezvoltărilor imobiliare. Asta deoarece cele trei sau cinci apartamente nevândute dintr-un bloc ţin banii blocați. O astfel de situaţie poate bloca dezvoltarea unui al doilea ansamblu rezidențial, de exemplu.

 

Practic, pentru dezvoltatori ar fi ideal ca apartamentele pe care le fac să se vândă rapid. Adică clienţii să fie convinși să le cumpere, pentru că dacă oamenii devin mai sceptici – și există informaţii care arată că acesta este trendul – lucrurile se mișcă mai greu pentru dezvoltatori. Ce vreau să spun: oamenii au înțeles că deși cererea încă bate oferta, pe termen lung OFERTA ESTE MAI LUNGĂ PE AXA TIMPULUI. Cine a stat trei luni în chirie mai poate să stea încă trei sau şase luni liniştit până găsește ceva cu care este împăcat atât emoțional, cât și rațional că i se potrivește. Cine nu vinde un apartament nou, însă, stă cu investiţia parţial blocată.

 

Acum avem șansa unei schimbări de paradigmă. Ceea ce s-a întâmplat acum nu s-a mai întâmplat de 100 de ani iar schimbarea aceasta a alterat, oarecum, modul în care oamenii își reglează apropierea față de ceea ce se construiește și se vinde pe piața rezidențială. Pe lângă faptul că în 2016 un sondaj spunea că 70% din cei care și-au cumpărat apartamente erau nemulțumiți post-factum de ceea ce au luat, acum a venit perioada cu pandemia în care oamenii au stat în casă și au putut să devină mai sensibili decât înainte la lucrurile care le plac și la lucrurile care îi incomodează. În această perioadă, lucrurile par că au început să fie percepute altfel de către clienţii dumneavoastră: oamenii sunt mai circumspecți și își doresc să afle mai multe despre apartamentele pe care și le iau. Vor să știe dacă li se potrivesc lor și încep să-și manifeste din ce în ce mai des dorințe particulare și este normal să fie așa.

 

Pe lângă toate acestea, lucrul care este îmbucurător la piață, la clienți este că ei cer o a doua opinie. Unii dintre ei vor să afle dacă apartamentul dorit PERMITE UN “TUNING”. Dacă dezvoltatorul este într-o fază mai puțin avansată a construcției și face modificarea dorită de client cu echipa pe care o are deja în șantier, acesta  are o şansă în plus de a nu pierde clientul.

 

Experiența utilizatorului e relevantă dacă el conștientizează calitatea obiectului pe care îl cumpără. Aici aș vrea să mă adresez mai ales persoanelor care sunt furnizori pentru firme care vin cu soluții pentru arhitectură. De multe ori, când își prezintă imobilul, dezvoltatorii menţionează marca de profile de la tâmplărie sau vin cu un alt detaliu și rostesc un nume de firmă. Pentru oamenii care cumpără acolo numele acela exotic reprezintă o promisiune că s-a folosit ceva bun acolo. Însă nu întotdeauna se întâmplă așa: există foarte multe cazuri în care produsul respectiv este cel mai ieftin din gamă, ceea ce pentru respectivul client, pe termen lung, înseamnă o problemă. 

 

Dacă reuşim împreună să educăm utilizatorii avem mai multe şanse să vedem ansambluri care folosesc soluţii calitative- acesta este pasul corect către o piață rezidenţială matură şi previzibilă.”

 

Xgrupul Cum construim “acasă”? este un proiect realizat de BORO Communication,
în parteneriat cu ArabesqueKONERockwoolAlumilDanfossSomacoKnauf InsulationKnauf GipsAlukönigstahlSkamol.

 

Mai multe despre conceptul Xgroup Meetings puteți aici.

 

Foto © Radu Negoiță

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers