Mihai Păduroiu este CEO Office Division la One United Properties. Pe 23 octombrie a participat în calitate de speaker în cadrul celei de-a treia ediții a Forumului Internațional al Marilor Dezvoltatori DEVO.
„E un an cu foarte multe provocări, cu schimbări fundamentale care ne afectează pe toate planurile. Sunt bucuros să menționez că noi am rămas foarte activi în toată această perioadă. Avem în acest moment opt șantiere deschise în București și Mamaia, dintre care trei au și componente de birouri, restul fiind exclusiv rezidențiale. Pe segmentul rezidențial cererea a fost foarte dinamică, foarte bună, mai ales în perioada verii cererea a atins un nivel record, vânzările au fost foarte bune, ceea ce a permis proiectelor să continue. Pe partea de birouri, lucrurile au fost puțin mai complicate, în sensul că, în prima etapă a pandemiei procesele decizionale au fost foarte mult întârziate. În același timp, a apărut acest val de emoție care a lovit pe toate planurile, a determinat foarte multă incertitudine, dar pe măsură ce am intrat în vară, oamenii au înțeles că trebuie să ne adaptăm rapid la această nouă realitate.
Strategiile au început și ele să se adapteze noului context și am început să observăm o intensificare a proceselor de închiriere și, bineînțeles, cu alte criterii care primează, cum ar fi certificările – LEED, WELL, care atestă siguranța spațiului pentru revenirea angajaților la birou, diverse măsuri operaționale ce țin de fluxuri, de igienizare și așa mai departe. Ne-am bucura să vedem cum companiile au înțeles cât de important este mediul de lucru, biroul ca piatră de temelie în tot procesul creativ și în toată activitatea companiei care generează valoare și chiar dacă astăzi o parte dintre angajați rămân și lucrează de acasă sau din afara biroului, pe termen lung acesta rămâne un factor primordial în efectuarea performanței.
Pentru noi, finalul de an este unul bun, avem un grad de preînchiriere între 50% și 70% în toate proiectele noi. Deși a fost o perioadă cu multe provocări, cu multe încercări, ne-am adaptat, am răspuns nevoilor chiriașilor existenți și chiriașilor cu care eram în discuții și a căror agendă s-a transformat din cazua pandemiei, cu priorități și nevoi diferite. Astfel, finalul de an este unul bun. Mergem către anul viitor cu cel puțin două proiecte închiriate 100%, pe care le putem pregăti inclusiv pentru un potențial exit, și cu două noi faze pentru dezvoltarea ulterioară pe care le pregătim. Cel mai probabil vom începe faza 2 de la One Cotroceni Park, un proiect care a avut succes chiar și pe perioada pandemiei, fiind un proiect mixt, cu o componentă comercială și rezidențială dezvoltată. Noi credem într-o revenire destul de puternică a cererii anul viitor.
Cererea pe piața de birouri clar s-a contractat, nu dramatic, dar există o contracție. Credem că anul viitor, odată cu integrarea acestei noi realități în strategia companiilor, va exista o creștere a cererii, ceea ce nu este neapărat reflectată în livrările de spații de birouri. Deci, strict pentru anul viitor, există un scenariu în care va fi o cerere excedentară și atunci pentru dezvoltatori aceasta înseamnă o poziție destul de bună pentru piață pe termen lung. Nu e un lucru foarte sănătos să scadă rata de neocupare, dar sperăm că această situație va încuraja investițiile care au fost amânate să revină, pentru a asigura o creștere sănătoasă și o evoluție matură a întregii pieței. Există și un scenariu în care această revenire va fi mai degrabă la finalul anului 2021 și atunci livrările pentru anul viitor vor fi foarte scăzute.
Nevoia companiilor în continuare există, dimpotrivă sunt segmente din economie care au evoluat foarte bine în perioada asta, multe companii care cresc, care cumpără alte companii, care angajează și care au nevoie de un loc de unde să poată continua procesul creativ și să poată aduce valoare în continuare în economie. Atunci e clar că, într-o măsură sau alta, piața are nevoie în continuare de proiecte noi și de a păstra trendul de livrări.”
DEVO 2020 – Forumul Internațional al Marilor Dezvoltatori este un proiect realizat de BORO Communication, în parteneriat cu Arabesque, KONE, Rockwool, Danfoss, Knauf Insulation, Knauf Gips, Alukönigstahl, Zacaria, IULIUS, Nordis, Speedwell, Skylux, Millstone.
Foto © Mihai Păduroiu