Matius Ichim este Managing Partner în cadrul biroului de arhitectură Matius Studio. Pe 23 octombrie a participat în calitate de speaker în cadrul Xgrupului „Oameni, clădiri, orașe inteligente”, parte a celei de-a treia ediții a Forumului Internațional al Marilor Dezvoltatori DEVO.
„Eu reprezint un birou de arhitectura specializat exclusiv pentru zona comercială, cea a spațiilor de retail. Surprinzător, chiar dacă retailul a întâmpinat un obstacol foarte evident din punct de vedere financiar, se pare că s-a repliat și face față noilor solicitări. Aș vrea să vorbesc puțin despre cum face față sau cum se adaptează spațiile comerciale la această criză sanitară, despre atenția solicitată de climate change și despre o prezenta din ce în ce mai vizibilă în relația dintre digital și spațiul fizic și anume cel al transportatorilor sau curierilor. Cred că un banal pachet care te așteaptă sau vine la ușă prin intermediul unui curier se poate transforma într-o experiență plăcută. Poate noi ca arhitecți ar trebui să dedicăm atenția necesară logistic (mă aștept pe viitor să fie și roboți, drone care să facă livrări) pentru ca acest lucru să devină o experiență plăcută.
De la începutul pandemiei, noi ca birou ne-am pus întrebarea cum vom putea să venim în întâmpinarea clienților noștri și am constatat că nici ei nu au stat degeaba. Într-un fel, premisele digitalizării spațiului comercial s-au întâmplat cu mult timp în urmă, dar acum aceasta este mult mai accelerată și mai evidentă. Spre exemplu, una dintre clientele noastre deschide pop-up store-uri pentru că dezvoltatorii de spațiile comerciale nu își permit ca acestea să rămână neînchiriate, și între două închirieri apar aceste entități.
Retailerii sunt dispuși să experimenteze o formulă de scurtă durată într-un centru comercial și de aproximativ 2 ani am început să experimentăm aceste pop-up-uri. Această clientă de care vă spuneam, Styland, m-a surprins deoarece a venit cu un concept nou pentru ceea ce înseamnă retailul clasic în România. Este vorba de „spațiul phygital”,”, adică fizic combinat cu digital. Cred că acesta este o componentă interesantă, un barometru în industria retail. Tot în aceste spații vom găsi o componentă de social communication. În interiorul vitrinei, în locul manechinelor statice vom vedea clienții care își fac povestea acolo. Probează diferite ținute, le validează cu „tribul” lor online, în acest fel creează și acel „zgomot”, acea mișcare ce poate crea apetit și pentru trecători. Un alt exemplu de adaptare la situația actuală este cel al unui magazin stradal de această dată. Știm foarte bine că online-ul erodează foarte mult din piața celor care au spații comerciale și, încetul cu încetul, spațiile comerciale devin un showroom. De pilda, F 64 a introdus pe site-ul lor un concept de consultanță live.
Aș vrea să vă mai povestesc ceva despre un spațiu care urmează să se lanseze în acest sfârșit de an. Este vorba despre un retailer care își reorientează businessul dinspre zona de turism către un market place cu produse de larg consum – Yuga. Este un concept care se adresează familiei și care îmbină din ce în ce mai pregnant componenta achiziției online în magazin. Și achiziția recurentă, tot legat de proximitate, atât pentru produse de întreținere, cât și pentru hrană, pentru întreaga familie. Este un concept foarte interesant și foarte fresh, din toate punctele de vedere, inclusiv tehnologic.
În încheiere mi-ar plăcea să dezbatem despre o componentă ecologică pentru că sunt preocupat de faptul că industria de care mă ocup eu este prin dinamismul și adaptabilitatea la tot felul de provocări ale pieței, una care produce foarte multe deșeuri prin construcții. Simt nevoia să am o discuție cu producătorii și marii distribuitori de materiale de construcții despre cum se face upcycling-ul, dacă sunt dispuși să facă upcycling și dacă există o politică pentru comunități de a face reciclare diferențiată. De asemenea, mi-ar plăcea foarte mult dacă suscită interesul să vorbim despre o platformă pe care am lansat-o anul acesta și care este dedicată exclusiv clienților noștri, care se numește PRIORETAIL. Este un ecosistem ce se dezvoltă în jurul nevoilor sutelor de rețele de retail din România.”
Xgrupul Oameni, clădiri și orașe inteligente este un proiect realizat de BORO Communication,
în parteneriat cu Arabesque, KONE, Rockwool, Danfoss, Knauf Insulation, Knauf Gips,
Alukönigstahl, Zacaria, Iulius, Nordis, Speedwell, Skylux, Millstone.
Mai multe despre conceptul Xgroup Meetings puteți afla aici.
Foto © Matius Ichim