Mario Kuibuș este Managing Partner în cadrul biroului de arhitectură Re-act Now. Pe 23 octombrie a participat în calitate de speaker în cadrul Xgrupului „Oameni, clădiri, orașe inteligente”, parte a celei de-a treia ediții a Forumului Internațional al Marilor Dezvoltatori DEVO.
„Suntem cu toții prinși în acest context cu măști, pandemie și paradigme noi. Sincer, cred și eu într-un fel sau altul, cum au spus și colegii, că nu vom trăi o schimbare foarte mare la nivel funcțional sau la nivel comportamental. Acum, pe undeva, are loc un fel de examen sau altfel spus, dacă creăm structuri flexibile, adaptabile sau dacă avem opțiuni funcționale diverse și dotări, putem să răspundem diferitelor provocări care apar. Pentru noi provocarea este virusul, căruia trebuie să-i facem față. Dar poate fi o provocare de altă natură, fie că este vorba de o altă criză economică sau de o catastrofă naturală sau orice altă variantă.
Cred în strategii flexibile pe termen lung, care să creeze structuri cât mai flexibile, atât în discursul de dotări, cât și fizic, al unor obiecte care să poată deveni, într-un fel sau altul, scene ale unor evenimente în continuă schimbare. Acestea sunt principii pe care ar trebui să ne preocupe, sunt principii ale temei, ce înseamnă „Oameni, clădiri și orașe inteligente”. Dacă ar fi să comentez personal, propriul birou de arhitectură, noi suntem cu toții la birou, nu s-a schimbat nimic. De fapt, s-a schimbat faptul că suntem mai atenți, cu anumite reguli ale momentului. Real vorbind, acel lockdown impus nu a funcționat deloc. Pentru noi, discursul unor acțiuni profesionale, care se întâmplă la distanță și să vorbim pe un videochat, și să putem rezolva în detaliu, toate acele mici discuții nu a funcționat. De asemenea, a intervenit factorul de neproductivitate, din acțiunile zilnice care se întâmplă în casă. E o dihotomie între a te motiva pentru partea profesională și ceea ce de fapt reprezintă elementele care te bruiază.
În ceea ce privește proiectele de viitor, nu văd nicio schimbare majoră față de cea a momentului. Avem clienți care sunt pe retail sau pe zona bunurilor de larg consum, care din contra, au un moment de efervescență. Pe zona de birouri sau horeca există o zonă de expectativă, dar proiectele merg în continuare și se discută mai mult sau mai puțin în a flexibiliza totul. Spre exemplu, dacă am avut proiectul de hotel x într-o formă foarte clară, acum se discută și de rezidențial ca variantă opțională. Dezvoltatorii pe zona de horeca în această perioadă sunt mai reticenți în a investi. Oricum, planurile rămân pentru anul viitor, pentru lunile viitoare, nimeni nu vede că s-ar putea schimba ceva major peste un an de zile. Probabil că vom trage concluziile în cel puțin un an de zile, pentru a putea avea o filtrare corectă a lucrurilor. Momentan nu văd o schimbare majoră în comportamentul investitorilor.”
Xgrupul Oameni, clădiri și orașe inteligente este un proiect realizat de BORO Communication,
în parteneriat cu Arabesque, KONE, Rockwool, Danfoss, Knauf Insulation, Knauf Gips,
Alukönigstahl, Zacaria, Iulius, Nordis, Speedwell, Skylux, Millstone.
Mai multe despre conceptul Xgroup Meetings puteți afla aici.
Foto © Mario Kuibuș