Marian Moiceanu, rector UAUIM: Aveți grijă de a…casele dumneavoastră!

Urmăriți România Construiește pe Facebook și pe LinkedIN

 

Marian Moiceanu este rector în cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București și a participat pe 15 septembrie în calitate de speaker în cadrul celei de-a doua ediții Building Home 2020 – International Good Living Forum.

 

“Pentru mine a construi  înseamnă să gândești o casă care, pentru cel care o folosește, să reprezinte de fapt adevăratul acasă. Experimentul eșuează atunci când rezulta case impersonale, spații în care oamenii nu se simt bine. Ca acest lucru sa nu se întâmple, arhitectului ii revine un rol important. 

 

De cele mai multe ori, ne zbatem ca locuințele noastre să fie expresive, frumoase. Este firesc. Într-o scriere arhitectul român G.M Cantacuzino spunea foarte frumos că gestul cuiva de a gândi și de a edifica o casa interesanta, expresiva, intr-un cuvânt frumoasă, nu trebuie înțeles doar ca un gest egocentric, de fala si ambiție personală. Marele arhitect considera că arhitectura trebuie să fie înțeleasă doar un act cultural pentru inițiați, ci și unul generos pentru trecătorul de pe stradă. 

 

În continuare vreau să încerc, în puține cuvinte, sa răspund la o întrebare care cred că este mereu de actualitate: cum sa construiești o casa, pentru cineva sau pentru tine, o casa noua, sau lângă o altă casă existentă, dar întotdeauna intr-un context care nu poate fi ignorat? Dimensiunea intervenție este un lucru de luat în seama. Arhitecții practicieni știu ca proiectele mari presupun rezolvarea unor probleme complexe care țin de legislație, conformare funcționala si structurala, etc. Dar tot la fel de adevărat este și faptul că proiectele mai mici, de multe ori pun arhitectul în situația să gândească mai multă arhitectură

 

Revenind la clasica dilema, cum sa construim în oraș, încerc câteva răspunsuri. Există reguli sau cutume care ar putea ajuta la o intervenție favorabilă în cazul unei intervenții în oraș. S-au scris si se scriu cărți pe margine acestui subiect. Dar cred ca indiferent de abordare sunt câteva constante esențiale, de care arhitectul, beneficiarul, constructorul și autoritățile trebuie să țină seama:

  • Poți construi în oraș în infinite feluri, dar nu oricum;
  • Arealul, contextul, sunt importante și nu pot fi ignorate. 
  • Demersul artistic și științific arhitectural trebuie obligatoriu să poarte amprenta identitară;
  • Orașul are nevoie de continuitate, asigurata prin păstrarea existentului valoros, prin revitalizarea și îmbunătățire acestuia prin noua intervenție;
  • Rezolvările corecte, funcționale și structurale, sunt atribute obligatorii. Nu poți concepe spații arhitecturale fezabile dacă aceste lucruri nu au fost rezolvate. Nu poți miza doar pe o imagine interesantă, pe crearea unei atmosfere inedite, dacă cerințele funcționale și structurale nu au fost asigurate prin proiect;
  • Respectarea unui criteriu obiectiv obligatoriu, legalitatea;
  • Asumarea unei atitudini etice, tradusă și transpusă în respectul noii intervenții față de contextul valoros;
  • Promovarea unei arhitecturii actuale, moderne și marcarea momentului cronologic al noii edificări. 

În continuare doresc să prezint un exemplu de intervenție arhitectural-urbanistică mică, în București, undeva în zona Lacului Floreasca. Lotul de teren are o suprafață de 300 mp, pe acesta aflându-se o construcție veche-locuința, având un regim de înălțime de S parțial+P+Pod. Aceasta este clasată ca monument istoric grupa B-importanta locală, cu valoare culturală relevantă. În timp, acesteia i-au fost adăugate succesiv alte două corpuri de clădire-anexe, în zona din spate, până la limita de proprietate a lotului. Acestea au rezolvat diverse necesități funcționale ale vechilor proprietari, dar au parazitat vechiul monument, fiind fără valoare arhitecturală. Firesc ca relația vechi-nou era de fapt principala problemă care trebuia rezolvată prin proiect.

 

Arhitectul Horia Creangă spunea odată Casa pe care un om și-o construiește reprezintă portretul său psihologic… Analizând casa pe care și-o face un om poți descoperi multe despre cum este persoana respectivă, despre firea și caracterul său. În cazul de față, noii proprietarii au dorit o locuință în oraș, prin consolidarea, restaurarea și reconsiderarea casei vechi, dar și extinderea acesteia cu un corp nou. Au vrut să realizeze o locuință simplă, funcțională, confortabilă și primitoare.

 

Pentru fundamentarea conceptului și a soluției de arhitectură a fost necesară cercetarea evoluției parcelei. Ca urmare a fost realizat un Studiu Istoric care a analizat valoarea istorică-arhitecturală-urbanistică a imobilului. Astfel, au fost determinate: zonele de protecție și permisivitățile în viitoarea intervenție. Proiectul autorizat a respectat întocmai concluziile studiului istoric. Astfel vechea casa, consolidată și restaurată a fost extinsă cu un corp nou-modern, amplasat în zona din spate a lotului, legate la nivelul parterului printr-o scară nouă, în dreptul scării secundare a vechilor anexe.  

 

Dar pe lângă preocupările și determinările specifice unui astfel de proiect, consider că principala încercare a fost, pe lângă o rezolvare funcționala absolut necesara, găsirea unei soluții favorabile de integrare între casa veche și cea nouă.

 

Astfel, cred că relația dintre vechi și nou a fost rezolvată armonios prin câteva soluții funcționale și expresive, astfel:

  • La parter – păstrarea poziției scării secundare a vechilor anexe și realizarea unei noi scări, o legătură funcțională și simbolică între casa monument istoric și construcția nouă – modernă;
  • Perceperea acestei legături din interior și din exterior, prin transparența totală a parterului și etajului construcției noi. Astfel, prin proiectul propus peretele vechii case, în care s-au păstrat golul ferestrei, al ușii și poziția scării secundare, traversează spațiul extinderii noi, realizându-se o scenografie interesantă. 
  • La parter și etaj – conceperea fațadei casei noi, prin realizarea unei zone transparente – vitrate verticale continue, între parter și etaj, astfel încât continuitatea și vizibilitatea peretelui casei vechi să fie asigurate. Ziua și noaptea, din interiorul parterului și etajului construcției noi, se pot percepe secvențe interesante ale vechiului monument istoric.

Rezultatul final este cel prezentat în fotografii.

M-am bucurat când un bun prieten arhitect, pășind în acest nou spațiu, mi-a spus ceva simplu – iată o casa de om.  Pentru mine fost o primă dovadă că am reușit, realizând ce ne-am propus de la bun început, o locuință funcțională, confortabilă și primitoare. A fost o provocare în care ambiția exagerată și vanitatea au fost lăsate la o parte.

 

Cred că un arhitect este întotdeauna fericit atunci când adevărații stăpâni ai casei se simt, acolo, bine. Și am spus stăpâni ai casei nu întâmplător. Căci orice casă, înainte de a fi locuita, trebuie înțeleasă, descoperită, asumată și apoi luată în stăpânire și ocrotire. Acesta este aspectul cel mai sensibil în complexul demers al edificării unei case. 

 

De aceea va rog pe toți: aveți grijă de a…casele dumneavoastră!

 

Building Home 2020 – International Good Living Forum este un proiect realizat de BORO Communication, în parteneriat cu ArabesqueKONERockwoolAlumilDanfossSomacoKnauf InsulationKnauf GipsAlukönigstahlSkamol.

 

Foto © Marian Moiceanu

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers