Irina Chițu, analist financiar: Cei care doresc să își achiziționeze o locuință cu credit să facă un exercițiu pentru un an de zile și să pună deoparte lunar banii care ar trebui dați pentru rata

Urmăriți România Construiește pe Facebook și pe LinkedIN.

 

Irina Chițu este analist financiar și country director al platformei FINZOOM.RO. A a participat pe 15 septembrie în calitate de speaker în cadrul celei de-a doua ediții Building Home 2020 – International Good Living Forum.

 

www.FinZoom.ro este un agregator de credite, dar nu numai de credite ci și pentru toate produsele bancare. L-am lansat în anul 2006 pe piață, tocmai pentru că a fost o nevoie foarte mare a consumatorilor, să poată compara oricând ce oferă toate băncile și apoi să aleagă în cunoștință de cauză ce li se potrivește. 

 

Pe partea de credite imobiliare s-a observat în ultima perioadă o creștere chiar dacă s-a stat mai mult acasă. Oamenii nu au putut să meargă foarte mult la vizionări fizic, dar în schimb au putut să o facă în mediul online, să analizeze, să compare și să vadă care sunt toate ofertele băncilor. Pe lângă faptul că le comparăm obiectiv (după DAE – Dobânda Anuală Efectivă, costul total al creditului), avem și o parte consistentă de analize și tocmai pentru că suntem mai mult pe partea consumatorilor, avem și sfaturi pentru aceștia – la ce anume să fie atenți când achiziționează un produs financiar. De exemplu, dacă vrem să ne referim la partea de credite imobiliare sunt foarte diferite tipologiile de om și atunci poți să fii o persoană care câștigă foarte bine, dar să nu reușești să economisești nici măcar 5 lei pe lună.

 

Și atunci, pentru cei care se gândesc să își achiziționeze o locuință și apelează la un credit, în primul rând îi sfătuim să facă acest exercițiu măcar un an de zile. Să vadă că pot să pună deoparte lunar rata la un credit. La fel, să dea un avans cât mai mare pentru a se împrumuta cât mai puțin deoarece, într-adevăr, creditele merg până pe 30 de ani în continuare. Și pentru a obține creditul dorit și pentru a-ți lua o locuință mai mare, te întinzi mai mult decât îți permite venitul. Și atunci e foarte important să dai un avans mai mare ca să nu te supraîndatorezi. 

 

Ca și oferte în piață, acum este o situație ideală: băncile își doresc foarte mult să ofere credite pentru că avem cea mai mică intermediere financiară din Europa, fiind pe ultimul loc. Doar 26% sunt credite în produsul intern brut, față de o medie a Uniunii Europene de 100%. Sunt chiar țări care ajung și la 200%, deci ca medie noi îi tragem în jos, cu toate că suntem țara de pe primul loc cu proprietari de locuințe. 

 

De ce spun că este o situație ideală? Pentru că și costurile la credite sunt foarte jos, iar mai ales acum în pandemie Banca Națională a gestionat foarte bine această perioadă și a scăzut dobânda cheie, care a dus la o scădere a dobânzilor bancare. Practic, creditele sunt mai accesibile din punct de vedere al costurilor. Însă este bine să nu te împrumuți mai mult de 20% din venit, chiar dacă acum gradul maxim de îndatorare (cât la sută din venit pot fi ratele la creditele tale) este de 40%. Fiindcă acest grad de îndatorare poate crește foarte ușor la 60%-65% doar prin creșterea dobânzii variabile cu mai mult de 2 puncte procentuale – ceea ce s-a întâmplat și se poate întâmpla oricând în următorii ani.

 

Dacă stăm să ne gândim la faptul că în 2019 salariile au crescut, într-adevăr această pandemie a venit și a dat înapoi această creștere a creditării. A scăzut de fapt cadența creșterii, nu a mai crescut la fel de puternic, dar credite s-au dat în continuare și a crescut numărul lor, cât și valoarea creditelor acordate pentru că oamenii s-au dus mai mult către locuințe mai generoase. 

 

Băncile spun că cererea de credite în trimestrul doi a scăzut și se așteaptă să scadă și pe viitor, dar condițiile de creditare vor rămâne constante, în sensul că ei vor să dea credite. Pe partea imobiliară știm foarte bine că programul Noua Casă de-abia acum începe, iar programul Prima Casă a fost oprit undeva de prin februarie, deci s-au dat mai puține credite pentru locuință în perioada martie-septembrie. Vom vedea cum va fi și cu programul Noua Casă deoarece acum sunt doar 7 bănci care au anunțat că vor da credite. Cel mai probabil vom vedea un val de dosare noi aprobate, fiindcă listele de așteptare la bănci sunt lungi, pentru programul guvernamental. 

 

Vom vedea și cât va continua această pandemie pentru că oamenii simt incertitudinea. Dacă este să ne uităm pe ce s-a întâmplat pe piața imobiliară la terenuri, toată lumea ar spune că au explodat. Asta s-a întâmplat în Ilfov, dar în țară nu, chiar din contră, interesul a scăzut. 

 

În concluzie, ofertele băncilor sunt pro creditare, ai de unde alege și în continuare creditele se acordă în special în lei pentru a scăpa de acest risc de schimb valutar – dovadă stă faptul că 80% din creditele acordate sunt în lei.”

 

Building Home 2020 – International Good Living Forum este un proiect realizat de BORO Communication, în parteneriat cu ArabesqueKONERockwoolAlumilDanfossSomacoKnauf InsulationKnauf GipsAlukönigstahlSkamol.

 

Foto © Irina Chițu

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria real estate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers