Pe 26 aprilie 2021 a avut loc online întâlnirea Xgrupului de Retail, cel mai recent eveniment în cadrul „România Construiește 2021”, un concept lansat de BORO Communication anul trecut care este dedicat business-urilor și inițiativelor ce continuă să construiască în România.
După întâlnirea dedicată segmentului rezidențial din luna februarie 2021, și cea din luna martie dedicată proiectelor mixed-use, această întâlnire s-a concentrat pe proiectele de retail, pe evoluția acestora în perioada pandemiei și perspectivele care se conturează pentru viitor. Întâlnirea a fost gândită ca un eveniment premergător al Forumului Marilor Dezvoltatori DEVO, anunțat anul acesta pentru luna octombrie la JW Marriott Grand Hotel din București, eveniment internațional cu 5 arii tematice: office, retail, industrial-logistic, proiecte mixte și publice.
La întâlnirea Xgrupului de Retail, organizată de România Construiește și BORO Communication, în parteneriat cu Rockwool, VELUX, VIMARpentruTine, Nordis Group, partener instituțional Ordinul Arhitecților din România, au participat invitați din mai multe business-uri ale domeniului, fiecare aducând exemple concrete de situații, bune practici, provocări și proiecte care au conturat imaginea unei industrii în plin proces de regenerare după acest an dificil de pandemie.
S-au remarcat câteva idei recurente în experiența mai multora dintre companiile reprezentate în cadrul întâlnirii:
- 2020 a fost un an cel puțin atipic și dificil, dar 2021 aduce multe semnale pozitive și motive de încredere;
- Retail park-urile și-au revenit destul de rapid după lockdown-ul și scăderea dramatică a pieței de anul trecut, căci consumatorii preferă acum centrele comerciale cu acces din afară, cu parcare exterioară ușor accesibilă;
- Se pune un accent tot mai mare în industrie pe oportunitățile de adaptare și învățare, pe serviciile online și pe o analiză detaliată a nevoilor și dorințelor clienților;
- Starea de spirit a pieței de retail (și nu numai) s-a îmbunătățit substanțial odată cu apariția vaccinurilor anti-Covid;
- Proximitatea este o necesitate și o dorință tot mai accentuată a publicului, iar retailerii caută soluții tot mai bune pentru de a se adapta;
- Industria este foarte dornică de a învăța și a se adapta, de a descoperi și testa soluții noi pentru a face lucrurile să se miște și să evolueze în această perioadă atipică;
- Există un interes crescut pentru colaborări, sharing de bune practici și soluții pentru optimizarea zonei de retail, printre altele pentru sisteme de energie regenerabilă, modernizarea sistemelor de iluminat și proiectele din categoria „retail verde”;
- A crescut și interesul pentru implementarea și dezvoltarea de soluții pentru sustenabilitate, existând o concurență foarte benefică pe piață în acest sens.
Iată câteva dintre exemplele concrete prezentate, legat de modul cum companiile au făcut față dificilului an 2020 dar și cum s-au redresat și continuă să evolueze:
Decathlon: Așa cum era de așteptat, în ultimul an au existat încetiniri, amânări și anulări de proiecte, dar lucrurile încep să se miște din nou. În 2020 s-a deschis un singur magazin nou în țară, în schimb s-a extins un depozit logistic ce va aproviziona România și alte țări din vecinătate. Pe lângă dezvoltarea platformei online, compania testează și alte modele de business, spre exemplu parteneriatul cu un magazin Auchan (poziționarea de produse Decathlon în cadrul hipermarketului).
Auchan: În 2020 s-au deschis două noi supermarketuri, care pun bazele unui nou model de dezvoltare pentru companie. S-a amânat pentru a doua parte a acestui an deschiderea unui restaurant în cadrul magazinului Obor din București. Anul trecut, compania s-a concentrat printre altele pe consolidarea logisticii, cu un accent special în Transilvania. Se dorește dezvoltarea conceptului de proximitate, în formatul Auchan de 2500 mp de supermarket, proiecte de ultra-proximitate gen My Auchan, (magazine deținute de companie dar și în regim de franciză), sau proiecte de parteneriat (precum exemplul de „store in store” dezvoltat împreună cu Decathlon).
MobExpert: În ultimul an, focusul companiei a fost pe reorganizarea unor magazine și dezvoltarea în online, dar și pe optimizarea proceselor de livrare (inclusiv cu o tehnologie nouă implementată într-unul dintre depozite). S-au făcut o serie de analize și interviuri cu clienți prin care s-au obținut informații importante despre așteptările acestora, în mod special pe partea de livrare rapidă. Ca urmare, s-au încheiat parteneriate cu mai multe firme de curierat din țară.
Compania dorește printre altele dezvoltarea segmentului de Augmented Reality, disponibil pe site, prin care orice utilizator poate vedea produsele direct la el acasă de pe telefon sau tabletă, fără a fi nevoie să vină în magazin. S-a investit și în zona video, pentru a îi ajuta pe clienți să își organizeze diferite spații cu produsele companiei. De asemenea, activitățile de client service și call center s-au extins 24/7.
JYSK a continuat să deschidă magazine de la începutul pandemiei, și o va face și anul acesta. Odată cu redeschiderea fizică a magazinelor, anul trecut, situația s-a îmbunătățit pentru companie. În lockdown, stând mai mult acasă, oamenii și-au cunoscut mai bine nevoile domestice, astfel că s-au recuperat o bună parte din vânzările pierdute anul trecut.
Square Seven Properties a dezvoltat în ultimii 14 ani un portofoliu de retail parkuri, care se diferențiază de mall-uri prin faptul că fiecare spațiu comercial are intrare separată din exterior și acces la parcare. O altă particularitate e faptul că aceste centre sunt adesea alăturate unor supermarketuri, precum Kaufland sau Lidl.
În primul an al pandemiei, dezvoltările comerciale de acest tip au avut de câștigat, întrucât consumatorul a preferat centre de proximitate, ușor accesibile, cu intrare din exterior, atât din motive sanitare și de siguranță cât și pentru o experiență de shopping mai comodă.
În 2020 s-a dezvoltat exponențial partea de logistică și retail, și de asemenea a crescut interesul din partea marilor retaileri pentru centrele de proximitate. Spre exemplu Penny a creat un proiect experimental care, deși arată ca un magazin standard, are o mulțime de tehnologii interesante, printre care un acoperiș cu panouri fotovoltaice, 1000 mp de acoperiș cu iarbă și plante aclimatizate ce nu necesită irigații, măsuri de biodiversitate (plante, căsuțe pentru păsări și structuri pentru nevertebrate), iluminat natural constant în interiorul magazinului (care nu permite totuși ca soarele să bată direct pe produse). În exterior există stații de încărcare pentru mașini electrice, piste pentru biciclete și facilități de acces pentru persoanele cu dizabilități de vedere. A fost un proiect de test și concept care a obținut mai multe premii la categoria sustenabilitate.
Almalux Lighting este brand românesc de sisteme de iluminat, lansat în 2002, care lucrează și cu francize. Compania are un departament specializat pe iluminat pentru retail; aici se creează concepte de iluminat personalizate brandurilor de retail, se produc aparatele și sistemele de control, după care se face implementarea sistemului de iluminat în magazine, cu o garanție de 7 ani și service în 24 de ore.
Iluminatul magazinelor e foarte important în experiența cumpărătorilor, el contribuind să ajungă la aceștia povestea pe care vrea să o transmită retailerul. În 2017, compania a implementat un sistem inovator de iluminat dinamic cu efecte pozitive semnificative asupra comportamentului de cumpărare, care a fost revizitat în această ultimă perioadă.
În 2020 clienții s-au reorientat spre magazinele stradale în detrimentul celor din centrele comerciale. În viziunea companiei, magazinele și experiența de shopping după pandemie vor fi destul de diferite față de ce a fost înainte, dar și cu numeroase schimbări în bine și evoluții, iar trendul de împletire a retail-ului tradițional cu vânzările online va continua și se va dezvolta.
Kik este un retail discounter de îmbrăcăminte și accesorii cu (momentan) 56 de magazine în țară. 2020 a fost un an ciudat, atipic, ce a obligat la adaptare, iar asta într-un timp relativ scurt. După lockdown-ului de anul trecut, retail-ul a venit din urmă mult mai consistent. Planurile de expansiune de anul trecut în mod clar nu au fost atinse, dar anul acesta ele au fost reluate și extinse, iar piața este considerată promițătoare în acest moment.
Pentru Colosseum Mall deschiderea unei noi clădiri, cu un mix de chiriași cu reputație internațională în zona de fashion, este unul din obiectivele pentru acest an. Zona de N-V a țării prezintă un interes substanțial deoarece se află într-o expansiune susținută, mulți retaileri manifestându-și dorința de a investi și a fi prezenți aici. Nu toată lumea din retail este extrem de optimistă; marii retaileri au politici de expansiune solide, dar pe zona de mici retaileri există încă temeri și reticențe. Totuși, s-a observat o creștere a proiectelor de retail real estate, căci apetența publicului pentru cumpărăturile „fizice” nu a dispărut și nu are cum să dispară complet, chiar dacă, de nevoie dar și din comoditate, în ultimul an au crescut foarte mult achizițiile online.
Ultimul an a dovedit tuturor că suntem, ca indivizi dar și ca business-uri, mai „rezilienți” decât am fi crezut. De la apariția vaccinurilor anti-Covid, starea de spirit în piața de retail (și nu numai) s-a îmbunătățit semnificativ. De asemenea, se observă o apetență crescută pentru dezvoltarea de parteneriate și de francize. Cumva, oamenii par să aibă mai multă încredere unii în alții și în ideea de a găsi noi modalități de colaborare.
Punctele de livrare de ultra-proximitate, de tip „easy box” sau „smart box”, sunt un alt domeniu care suscită acum un interes crescut. Auchan, spre exemplu, a realizat cu succes ideea drive-through-ului, care pare să fie bine primită de către clienți, și analizează actualmente alte soluții de ultra-proximitate.
Cu siguranță ar mai fi fost multe de discutat și analizat despre situația zonei de retail, dificultățile cu care s-a confruntat în 2020 și cele de anul acesta, dar încă și mai mult despre ce s-a învățat și ce planuri de optimizare și dezvoltare există. A fost o întâlnire rodnică aceasta a Xgrupului dedicată zonei de retail, bogată în exemple concrete și puncte de vedere pertinente, și fără îndoială că acesta este trendul, nevoia și dorința oamenilor din industrie: de a împărtăși experiențe, a se asculta reciproc și a găsi idei și soluții optime pentru provocările acestei perioade.
Discuțiile vor continua în octombrie, la cea de-a 4-a ediție a Forumului Internațional al Marilor Dezvoltatori – DEVO 2021 care va avea loc pe 22 octombrie la JW Marriott Grand Hotel din București și care va include o sesiune dedicată industriei de retail. Înscrieri și detalii aici.