Dr. Silviu Constantinoiu, Directorul Centrului de Excelență în Chirurgia Esofagiană, Spitalul Sf. Maria: Noi am continuat să ne desfășurăm activitatea chirurgicală, chiar cu operații foarte complexe care necesitau multe zile de spitalizare în terapie intensivă

Prof. Univ. Dr. Silviu Constantinoiu este Președintele Societății Române de Chirurgie și Directorul Centrului de Excelență în Chirurgia Esofagiană din cadrul Spitalului Clinic „Sf.Maria” București.

 

SpațiulMedical: Cum s-a modificat activitatea Centrului de Excelență în Chirurgia Esofagiană în contextul pandemiei și a grupului de clinici medicale ON CLINIC?

Dr. Silviu Constantinoiu: Sigur că, atât clinica noastră cât și clinica privată nu puteau face abstracție de pandemia care a dezorganizat cu totul activitatea habituală, nu numai medicală, dar și celelalte sectoare de activități din țara noastră.

 

Ca atare, în Spitalul Clinic „Sf. Maria” unde îmi desfășor activitatea zilnic, am avut o interdicție în a interna bolnavi cronici, se făcea un triaj epidemiologic pentru bolnavii cu afecțiuni neoplazice, mai ales cei care suportaseră anterior o radiochimioterapie neoadjuvantă și intervalul de așteptare între această terapie agresivă și operație era îndeplinit; de asemenea, pentru urgențe am păstrat separat blocul operator de la etajul VI pentru bolnavii suspecți sau Covid confirmați urgențe. De altminteri, toți pacienții nou internați au fost izolați pe un etaj, s-a recoltat testul PCR, și abia apoi dacă a ieșit negativ, bolnavii au fost transferaţi pe un etaj non-covid, unde au fost investigați în continuare și operați.

 

Activitatea operatorie sigur a scăzut ca intensitate mai ales că drenajul bolnavilor către noi din partea medicilor din teritoriu a scăzut. De asemenea, în terapie intensivă, o bună parte din paturi au fost păstrate pentru eventuale cazuri Covid grave care aveau nevoie de suport ventilator.

 

Totuși, noi am desfășurat o activitate chirurgicală, chiar operații foarte mari de tipul esofagectomiilor sau rezecțiilor esogastrice care necesitau și mai multe zile de spitalizare în terapie intensivă. Cazurile de intervenții pentru afecțiuni benigne esofagiene sau de joncţiune eso-gastrică (hernie hiatală, acalazie a cardiei, diverticuli esofagieni, etc.), le-am reprogramat din perioada stării de urgență, în perioada stării de alertă; o bună parte dintre ei sunt programați pentru internare în săptămânile care urmează.

 

Activitatea grupului de clinici ON a avut și ea de suferit, în sensul că o parte din personal a fost reținut la domiciliu, s-a făcut şi acolo un triaj epidemiologic al pacienţilor prezentați; în această clinică privată se practică terapia nonsângerândă a afecțiunilor ano-perineale (hemoroizi, fisuri anale, fistule), injecții sclerozante pentru varicele hidrostatice ale membrelor pelvine, plăgi trenante la bolnavii diabetici, la membrele pelvine, și sectorul rezervat disfuncțiilor sexuale la bărbat (în clinica urologică). Pacienții au primit mască de protecție și mănuși, iar personalul, medici și asistente, au fost de asemenea echipați corespunzător și nu au fost probleme.

 

SpațiulMedical: Ați atras atenția asupra existenței unui abuz de tratament chirurgical dând  exemplu boala de reflux gastro-esofagiană; ce măsuri se pot lua pentru că acestea abuzuri să fie reduse?

Dr. Silviu Constantinoiu: Boala de reflux este un bun exemplu pentru unele cazuri de abuz chirurgical. Este totuși cea mai frecventă boală din lume la ora aceasta, în Statele Unite de exemplu, patru din zece bolnavi au reflux gastroesofagian, iar unii dintre ei dezvoltă și boala de reflux. Desigur că se încearcă întâi un regim postural, bolnavii obezi sunt supuși unei cure de slăbire pentru a scădea presiunea intra-abdominală, sunt obligaţi să renunțe la obiceiurile care duc la scăderea presiunii sfincterului esofagian inferior cum ar fi fumatul, băuturile alcoolice, alimentele grase, etc.; bolnavii se odihnesc noaptea cu două perne sub torace, în poziţie semişezândă, evită îmbrăcămintea foarte strâmtă și centurile.

 

Pe lângă regimul alimentar urmează și un tratament medical, fiindcă această afecțiune este un trepied fiziopatologic la care concurează un deficit de peristaltică esofagiană, combinat cu un deficit de presiune în sfincterul esofagian inferior și un deficit de evacuare antro-piloro- duodenală.

 

Când se întâlnesc toate aceste trei condiții, apare boala de reflux gastroesofagian. Tratamentul medical care se încearcă cel puțin șase săptămâni constă în administrarea matinală a unui inhibitor de pompă de proton de tipul omeprazolului (de preferat esomeprazol), un agent prokinetic din grupa Metoclopramidei sau Domperidonei și uneori, când sunt ulcerații evidente ale mucoasei esofagiene este cazul să se administreze și un produs cum ar fi Sucralfatul (Venter), care ascensionează odată cu refluxul, și „spoiește” peretele interior al esofagului.

 

Dacă însă există un defect anatomic evident (de exemplu o hernie hiatală de alunecare voluminoasă care apare la examenul radiologic  și endoscopic), sigur că tratamentul medical nu poate să dea rezultate foarte bune. Pentru a stabili contextul fiziopatologic al bolii, bolnavii aceștia ar trebui să suporte și o manometrie esofagiană (de preferat o manometrie cu impedanță) și o pH-metrie pe 24 de ore (testul telemetriei, care înseamnă introducerea unui cateter subțire în esofagul distal, care este racordat la un recorder pe care bolnavul îl poartă în permanenţă  24 de ore, timp în care are o activitate rutinieră și se înregistrează curba pH-ului).

 

Când ne-am lămurit că bolnavul are indicație operatorie, cu aceste investigații stabilim și ce tip de operație se poate efectua, clasic sau, mai ales, laparoscopic. În acest fel investigăm corect bolnavii, nu îi supunem unor abuzuri chirurgicale în sensul că o parte din bolnavi nu au niște modificări anatomice evidente, de asemenea nu există o concordanță clară între intensitatea refluxului şi apariția ulcerațiilor esofagiene.

 

SpațiulMedical: Care sunt planurile de viitor ale Societății Române de Chirurgie?

Dr. Silviu Constantinoiu: Sigur că această epidemie ne-a dat un pic peste cap și și în ceea ce privește organizarea congresului Societății Române de Chirurgie care era programat pentru luna iunie anul acesta la complexul Casino Palace din Sinaia. Congresele naționale au loc întotdeauna acolo iar conferințele naționale am stabilit să fie itinerante; le-am ținut și la București, Iași, ultima, la Craiova.

 

Sigur că s-ar fi putut organiza acest congres online, însă este un congres la 4 ani care prevede și organizarea de alegeri pentru organele executive ale Societății Române de Chirurgie și board-ul editorial al revistei „Chirurgia”; prin statut președintele societății este și redactor șef al revistei „Chirurgia”,  revistă care  apare în șase numere pe an, ediţie printată în limba engleză și online în limba română.

 

În ultimii ani revista a fost inclusă în Web of Science (după ce revista a fost inițial cotată ISI-indicele științific internațional), după care s-a pierdut această cotare. În prezent, prin creșterea calității și volumului articolelor autorilor români și străini, prin numărul crescător anual de citări și indexări și prin includerea în board-ul revistei a 48 de autori străini cu mare reputație internațională, sperăm ca la sfârșitul acestui an să primim un factor de impact Clarivate Analytics, lucru care desigur ar fi benefic pentru doctoranzii care au obligativitatea de a publica cel puțin două articole ca autor principal într-o revistă cotată ISI.

 

Noi am ținut ședințe ale Biroului Executiv al Societății Române de Chirurgie în mediul online, cu toți vicepreședinții din centrele universitare din țară și activitatea principală a fost orientată asupra apariției la timp a revistei „Chirurgia”.

 

Sperăm să țină să putem ține congresul în prima parte a lunii noiembrie a.c. dat fiind faptul că pentru votarea organelor executive ale SRC, votul va fi efectuat strict de către delegații din București și din țară. Există un număr de un delegat la 10 membri ai filialei Societății.

 

Interviul este parte a campaniei de comunicare a Convenției Române a Spitalelor – ROHO 2020, Medicină de încredere. Ediția din acest an va avea loc la Hotel Novotel City Centre din București.

 

Master Partner ROHO 2020 – Philips. Partener Principal: Medicare. Professional Partners: KapamedBristol Myers Squibb. Susținător și Expozant: Icemed.

 

Un material realizat de Spațiul Medical

 

Foto © Silviu Constantinoiu

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria sănătate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers