Dr. Răzvan Curcă, medic oncolog, SJU Alba Iulia: Cred că putem face mult mai multe în domeniul screeningului și al depistării precoce

Dr. Răzvan Curcă este medic primar oncologie medicală, atestat în îngrijiri paliative, și își desfășoară activitatea în cadrul Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia.

 

Spațiul Medical: Rata de diagnosticare a cancerelor a scăzut în timpul epidemiei COVID19, din cauza restricțiilor impuse. Cum s-a desfășurat activitatea în secția de oncologie din cadrul spitalului Județean Alba Iulia în această perioadă?

 Dr. Răzvan Curcă: Încă de la începutul pandemiei am fost mutați din secție în alte spații din spital, iar secția noastră a devenit locul unde au fost plasați în izolare pacienții suspecți COVID sau cei veniți prin UPU până când devenea disponibil rezultatul testului recoltat și lucrat apoi în laboratorul spitalului sau al DSP. Iar această situație persistă și acum, chiar și după încheierea stării de urgență, ceea ce ne creează dificultăți din cauza faptului că avem cu 16 paturi mai puțin decât în locația noastră originară (corpul F al SJUAI), iar pacienții au început să fie tot mai mulți după ce a reînceput activitatea de diagnostic de undeva de la sfârșitul lunii mai.

 

Și toți pacienții care, fie nu au putut să fie diagnosticați timp de două luni corespunzător, fie le-a fost frică să vină la spital în perioada martie-mai și au stat la domiciliu, acum vin în număr tot mai mare și cu stadii avansate. În plus, vin mulți pacienți prin UPU cu cancere extrem de avansate, la care este doar posibilitatea de ingrijiri paliative, fără a mai avea vreo indicație pentru altă terapie oncologică.

 

Secția noastră nu a avut probleme majore pe perioada pandemiei COVID, nu am avut personal infectat cu SARS COV-2 ca în alte centre, o perioadă am lucrat în ture, dar de peste o lună am revenit la program aproape normal. Toți pacienții care vin pentru spitalizare de zi sau continuă sunt testați COVID cu 24 ore înainte și în toată perioada. Din peste 1000 teste efectuate la pacienții noștri, doar 3 au fost pozitive, iar toți cei 3 pacienți au supraviețuit infecției COVID19. Singura activitate care încă nu funcționează ca înainte de pandemie este cea de ambulator.  Menținem doar consultațiile la distanță, pentru ca nu mai avem un spațiu adecvat de ambulator după mutarea activității în corpul principal al spitalului, care este non-COVID. Sperăm că în perioada următoare conducerea spitalului va găsi o altă soluție pentru izolarea pacienților testați COVID până la primirea rezultatelor, ca să putem să revenim în locația noastră din corpul F, care va permite preluarea pacienților noi în condiții mult mai bune, precum  și reluarea activității de ambulator.

 

Spațiul Medical: Cât de importante sunt considerate îngrijirile paliative în acest moment în sistemul nostru medical?  

 Dr. Răzvan Curcă: Deocamdată sistemul nostru medical nu le consideră o prioritate, dar progresul față de de acum 10 ani în urmă, spre exemplu, este evident. S-au deschis centre noi,  atât în sistemul public, cât și în cel privat, s-au dezvoltat și ingrijirile paliative la domiciliu, s-a îmbunătățit cadrul legislativ. Cu toate acestea, sunt încă bariere majore de acces pentru mulți pacienți care au nevoie de acest tip de îngrijire: finanțarea insuficientă, lipsa specialiștilor, distribuția inegală a resurselor la nivel național, existând încă multe județe care nu au deloc astfel de servicii sau capacitatea lor este insignifiantă față de necesarul real, lipsa conștientizării beneficiului acestor servicii, mai ales pentru paliația non-oncologică.

 

Cred că următorii ani vor trebui să aducă un progres atât în dezvoltarea acestui tip de servicii, cât și în formarea specialiștilor necesari pentru funcționarea lor, dar fără o finanțare adecvată din partea CNAS nu va fi posibil acest progres. Iar un ultim punct la care va trebui să fim atenți este reprezentat de calitatea serviciilor, strâns legată de finanțare, pentru că sigur nu poți asigura îngrijiri paliative de calitate cu o infirmieră pe schimb la 40-50 pacienți.

 

Spațiul Medical: Ce măsuri ar trebui luate pentru îmbunătățirea programelor de screening şi de depistare precoce în România?

Dr. Răzvan Curcă: Finanțarea constantă și adecvată și implicarea tuturor specialiștilor care efectuează activități în aceste programe este singura cale. Pentru că în momentul actual nu avem posibilitatea de a raporta la nivel național o cuprindere în aceste programe a minimului necesar de populație eligibilă ca să putem constata o scădere a mortalității prin cancer. Chiar și în programul de screening pentru cancerul de col uterin, care este cel mai vechi și cel mai bine finanțat, nu sunt cuprinse decât maximum 20% dintre femeile eligibile, fiind mai mult unul oportunist, decât unul organizat.

 

Cred că putem face mult mai multe în domeniul screeningului și depistării precoce: să implicăm mai mult medicii de familie în identificarea persoanelor eligibile, inclusiv cu stimulente financiare, creșterea numărului de centre medicale care pot efectua procedurile medicale de screening, controlul de calitate riguros al procedurilor medicale de screening, includerea de noi localizări în programele de screening (și în special cu atenție pe cancerul de sân și cel colorectal, unde s-a făcut până acum mult prea puțin), ajutor în formarea personalului medical implicat în acțiunile de screening.

 

Interviul este parte a campaniei de comunicare a Convenției Române a Spitalelor – ROHO 2020, Medicină de încredere. Ediția din acest an va avea loc la Hotel Novotel City Centre din București.

 

Master Partner ROHO 2020 – Philips. Partener Principal: Medicare. Professional Partners: KapamedBristol Myers Squibb. Susținător și Expozant: Icemed.

 

Un material realizat de Spațiul Medical

 

Foto © alba24.ro

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria sănătate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers