Despre industria ospitalității în pandemie, cu Luis Lezama Barañano, Președintele EURHODIP – The Leading Hotel Schools in Europe

Luis Lezama Barañano este Fondatorul și Președintele Grupo Lezama din Spania. Grupul activează în domeniul ospitalității, fiind alcătuit dintr-o serie de restaurante, hoteluri și școli de formare profesională în domeniu. De asemenea, Luis Lezama Barañano ocupă funcția de președinte al asociației EURHODIP – The Leading Hotel Schools in Europe.

 

FORO: Cum ați defini reputația în industria ospitalității?

Luis Lezama: Să începem cu începutul. Reputația este definită drept „Opinia, ideea sau conceptul pe care oamenii îl au despre o persoană sau un lucru”. În urmă cu mai puțin de trei luni, ne aflam în mijlocul lacunelor digitale, între unele forme considerate clasice și altele mai moderne, inovatoare sau cum vreți să le numiți. Apoi a venit un virus, până acum necunoscut, botezat SARS-CoV-2, venit parcă de pe o planetă ieșită din imaginația lui Antoine de Saint-Exupéry. Și mai mult decât o planetă, era un asteroid, care a intrat în coliziune cu lumea noastră și cu regulile pe care le stabilisem deja. Ceea ce a funcționat odată, nu mai e valabil.

 

Dacă mi-ați fi pus aceeași întrebare acum trei luni, v-aș fi spus că ceea ce nu există pe Internet pur și simplu nu există. Și același lucru era valabil și pentru reputația industriei hoteliere. Mai mult, aș fi adăugat că nu am putea vorbi despre reputația unui hotel fără să vorbim despre reputația online, bazându-mă pe faptul că 90% dintre clienții hotelului care și-au făcut rezervările pe internet au făcut acest lucru pe baza comentariilor altor călători. De asemenea, aș fi menționat că oamenii nu mai caută „Barceló Sevilla” pe Google, ci caută „Hoteluri în Sevilla”. Dar astăzi, nu mai îndrăznesc să răspund cu aceeași siguranță.

 

Cu toate acestea, cred că este extrem de important să vorbim despre modelul responsabilității sociale pe care l-au oferit mai multe lanțuri hoteliere spaniole. Pe 20 martie 2020, la doar 7 zile de la declararea stării de alarmă în Spania, pentru a ajuta la prevenirea prăbușirii serviciilor de sănătate, hotelurile care obișnuiau să ofere apartamente la 100€/noapte în extra-sezon au devenit anexe ale centrelor medicale sau „spitale de teren”. Toate supravegheate de „cadrele medicale de la Serviciul de Sănătate din Madrid”.

 

Însă, aceste hoteluri nu au oferit atenție numai persoanelor afectate de coronavirus, dar au fost deschise și altor pacienți care au avut nevoie de tratamente pentru alte patologii mai grave. Antreprenori precum Abel Matutes (Palladium Hotel Group) și Kike Sarasola (Room Mate Hotels) au fost primii care și-au pus la dispoziția guvernului spaniol hotelurile. În Madrid, 12 hoteluri au peste 9.000 de paturi pentru pacienți și personalul medical. În Barcelona, ​​al doilea cel mai important oraș din Spania, 14 hoteluri au peste 10.000 de paturi în lupta împotriva coronavirusului.

 

FORO: Care a fost răspunsul autorităților din țara dvs. pentru a-i ajuta pe cei din industria ospitalității?

Luis Lezama: În urmă cu aproape două luni, Guvernul Spaniei a permis companiilor afectate de COVID-19 să se alăture unui ERTE(Temporary Redundancy of Employment) temporar, ajutând firmele să reducă costurile salarizării pe timpul stării de alarmă.

 

Odată cu îmbunătățirea treptată a situației, intrăm într-o fază în care activitatea din unitățile hoteliere și de restaurant este reluată parțial cu anumite condiții. Autoritățile spaniole, împreună cu agenții sociali, asociațiile fiecărui subsector, experții participanți la grupurile de lucru și Asociația spaniolă a serviciilor de prevenție la locul de muncă (AESPLA), coordonați de Institutul de calitate turistică, au pregătit ghiduri de măsuri igienico-sanitare și protocoale pentru redeschiderea în siguranță a unor unități. Aceste ghiduri conțin reguli de curățare, dezinfectare, întreținere, dar și de gestionare a riscurilor, printre altele. Într-un mod mai specific, am putea vorbi despre utilizarea PPE, controlul capacității, curățarea materialelor la mai mult de 60ºC, distanță între mese de cel puțin 1,5 m și lista continuă.

 

În ceea ce privește măsurile pentru viitorul industriei hoteliere, nu avem încă informații specifice în acest sens. Chiar și așa, la nivel internațional, Guvernul Spaniei lucrează astfel încât viitorul Plan european de redresare să aloce un buget cu scopul de a reînvia turismul. La nivel național, Guvernul pregătește un Plan de relansare pentru sectorul turistic împreună cu principalii agenți din sector. Acest plan se bazează pe patru piloni: securitatea sănătății; sprijin financiar complementar; cunoștințe turistice și repoziționarea turismului în Spania ca destinație sigură și sustenabilă.

 

În concluzie, de la declararea stării de alarmă, industria hotelieră și turismul se confruntă cu un abis antreprenorial cu puține resurse și multe măsuri de securitate. Fazele și măsurile de decalare a acestora nu sunt compatibile cu activitatea hotelieră; ținând cont că deplasarea persoanelor dintr-o municipalitate în alta este foarte dificilă sau pur și simplu interzisă. Se pare că, din cauza incertitudinii, multe unități vor fi închise.

 

FORO: Ce mesaj doriți să trimiteți proprietarilor de hoteluri și restaurante în această perioadă?

Luis Lezama: Sunt o persoană extrem de pozitivă, așa că nu mă pot gândi la nimic altceva decât să trimit un mesaj de speranță proprietarilor de hoteluri și restaurante. Sunt convins că criza va avea și consecințe pozitive. Într-un fel, sunt catalizatori pentru schimbare. Oricât de mult ne doare când îi trăim, ei ne obligă să inovăm, să ne reinventăm. Nu am fi unde suntem dacă lumea noastră nu ar fi trecut prin crizele care au construit-o și modelat-o. 

 

Aș dori, de asemenea, să subliniez mai multe aspecte care mi se par fundamentale. Primul este importanța colaborării. Mai mult ca oricând, asociațiile sindicale pot fi un loc de schimb de idei. Ne fac mai puternici. Al doilea este importanța antrenamentului. Am putut vedea cum serviciile de sănătate salvează vieți și, din păcate, poate nu am fost atât de conștienți de asta până acum. Dar dacă serviciile de sănătate salvează vieți, aș dori să adaug că educația și educatorii salvează viitorul, muncesc și progresează. Așadar, vă invit să pariați pe o pregătire de calitate la fel cum o facem de mai bine de 30 de ani în asociația noastră internațională, EURHODIP. Aș vrea să menționez în final că sectorul ospitalității se confruntă cu o serie de provocări pentru a-și finaliza redeschiderea cu succes, unde capitalul uman și tehnologia vor fi esențiale pentru a face față viitorului.

 

Luis Lezama a participat în calitate de Speaker la International Forum for Reputation in Hospitality – FORO 2019. Ediția de anul acesta va avea loc la Radisson Blu Hotel în București.

 

Professional Partners FORO 2020: DAASKONEALUMIL. Susținători și Expozanți: SDS. Travel Partner: Eximtur. Wine Partner: Vinarte

 

Mai multe aici.

 

Foto © EURHODIP

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria ospitalitate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers