Cum vor arăta în viitorul apropiat spațiile în care locuim și cele în care vom lucra? Un interviu cu Ovidiu Șandor, CEO Mulberry Development

Ovidiu Șandor este fondator și CEO al Mulberry Development, una dintre cele mai importante companii de dezvoltare din România, cu proiecte reprezentative în domeniul real estate, precum ISHO și City Business Centre din Timișoara sau The Office din Cluj-Napoca.

 

DEVO: Cum arată proiectele de dezvoltare pe care le aveți deschise în acest moment și care este ritmul de lucru pe șantiere?

Ovidiu Șandor: Proiectul ISHO continuă în această perioadă. Pe partea rezidențială, acolo unde apartamentele au fost deja vândute, șantierul lucrează cu viteză maximă în această perioadă. Ritmul este unul bun pe moment, fără sincope sau încetinire. Pentru următoarele clădiri din ansamblu, așteptăm să treacă vârful acestor restricții pentru a putea relua vânzarea; cererea pentru apartamente de calitate, în proiecte bune, cu locație excelentă, fiind în continuare solidă din ceea ce vedem noi.

 

Birourile se mișcă în paralel cu cererea pieței. Vedem o suspendare temporară a discuțiilor de închiriere, dar ele vor fi reluate în curând. Ca și în criza din 2008, România este bine poziționată pentru a prelua funcțiuni noi a firmelor internaționale și credem că partea de birouri va avea o dinamică pozitivă și în perioada care urmează.

Pe partea de hotel am decis să temperăm/suspendăm actualmente lucrările până când vedem mai bine direcția pe care această industrie o va lua pe termen mediu și lung după această pandemie.

 

DEVO: Cum pot contribui dezvoltările real estate la relansarea economică a României după această perioadă? 

Ovidiu Șandor: Cred că activitatea șantierelor nu a fost întreruptă și este o zonă care, cu măsuri active coerente, poate funcționa fără riscuri majore legate de extinderea îmbolnăvirilor. Este o zonă care oferă posibilitatea absorbției personalului disponibilizat din alte domenii precum și a unora dintre cei întorși din străinătate. De asemenea, dacă șantierele funcționează, o serie de alte firme furnizoare și producătoare vor avea comenzi și vor putea fi active, păstrând personalul. Astfel zona construcțiilor este unul dintre domeniile care poate contribui pozitiv la relansarea economica.

 

DEVO: Ce schimbări credeți că vor apărea în industria real estate în perioada post pandemică?

Ovidiu Șandor: Cu siguranță vom vedea și schimbări în real-estate. Cred că vor exista multe discuții despre cum trebuie să adaptăm orașele noastre unor astfel de momente, cum trebuie să se schimbe birourile sau cum trebuie să se schimbe conceptul de locuire.

 

Ne așteptăm să vedem un accent mai mare al populației pe calitatea locuirii. A lucra (chiar și parțial) acasă va însemna că va fi nevoie de zone destinate muncii în locuință, zone separate de alte activități din casă. Astfel, credem că va rezulta nevoia unor suprafețe mai mari în locuințe precum și a mai multor încăperi. Suplimentar, urmând a petrece mai mult timp acasă, credem că lumea va aloca resurse financiare mai mari părții de locuire, confortului, etc. Va fi foarte important ca locuirea să fie într-o zonă unde să ai în apropiere cele necesare (parcuri, magazine alimentare de calitate, piață, servicii, etc.).

 

În cazul birourilor vom vedea două tendințe opuse. Pe de o parte va fi instinctul de economisire a firmelor care vor spune „haideți să lucrăm de acasă cât mai mult” ca să scadă costurile cu birourile. Cred însă că acest lucru vă fi posibil doar limitat. Cred că lumea va dori să se întoarcă la birou după o astfel de perioadă. De asemenea, experiențe anterioare cu munca de acasă pe termen lung nu au fost neapărat experiențe fericite (deși tehnologia există de 20 de ani). În același timp însă, în spațiul fizic al birourilor lucrurile vor trebui reamenajate astfel încă să fie create situații de distanțare fizică între angajați. Trendul de a înghesui mulți angajați în mari spații open space va fi oprit și se va trece la o extindere a suprafețelor per angajat și probabil o reconsiderare a open space-ului. Astfel, nu credem că va dispărea nevoia de spații de birouri și nici nu cred că suprafețele ar scădea în viitor. Dimpotrivă, România va fi o destinație atractivă în continuare pentru activități diverse, de la BPO la cercetare-dezvoltare și credem că vom vedea o creștere a cererii de birouri odată ce vârful epidemiei este depășit.

 

Cea de-a treia ediție DEVO – Forumul Internațional al Marilor Dezvoltatori va avea loc pe 23 octombrie 2020 la JW Marriott Grand Hotel.

 

Master Partner DEVO 2020: ARABESQUE. Professional Partners: KONEROCKWOOLDANFOSS. Parteneri: KNAUF INSULATION, KNAUFALUKÖNIGSTAHL, ZACARIA. Susținător și expozant: SKYLUX.

 

Pentru mai multe detalii: www.bit.ly/devo-2020

 

Foto © Mulberry Development

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria real estate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers