Bogdan Cosmin Ivan, ADIRU: Calitatea locuirii este un concept dinamic și relativ

Bogdan Cosmin Ivan este secretar general al Asociației Dezvoltatori Imobiliari din România – URBANIS (ADIRU), asociație care se ocupă cu promovarea și apărarea intereselor dezvoltatorilor imobiliari din România și care are în vedere crearea unei piețe ce respectă principiile de etică, transparență, corectitudine și parteneriat.

 

Building Home: Cum ați defini calitatea locuirii?
Bogdan Cosmin Ivan: Calitatea locuirii cred că este un concept dinamic și relativ prin subiectivismul său. Ceea ce pentru unii înseamnă o bună calitate a locuirii ar putea să nu însemne nimic pentru alții sau ar putea însemna exact contrariul dacă ne referim spre exemplu la alegerea finisajelor sau la alegerea unui imobil într-o anumită zonă. În orice caz, dacă discutăm la modul general, există o serie de aspecte fundamentale care sunt general valabile pentru că au legătură mai mult cu partea obiectivă a lucrurilor. În general suntem toți de acord că ne-am dori o locuință mai generoasă, mai spațioasă, cât mai bine compartimentată, adică utilă și situată într-o zonă rezidențială care să aibă acces facil la cele necesare vieții umane, dar și aici intervin factori care nu sunt generali valabili. Unele persoane preferă zonele mai retrase, alții fiind persoane mai gregare, mai sociale preferă să fie într-o comunitate mai numeroasă și să aibă o apartenență la un grup. În orice caz, calitatea locuirii drept concept, cred că ar putea să fie definită drept calitatea vieții în acel loc în care visăm să trăim (să locuim) la un moment dat.

 

Pe de altă parte, vă pot spune cu siguranță că în ultimii ani, calitatea locuirii ca și calitatea vieții, pentru că ele sunt corelate, a crescut destul de mult în România. Cerințele cumpărătorilor sunt din ce în ce mai rafinate și mai bine informate și educate și acesta este un aspect care ne bucură, pentru că evoluăm în această direcție. La acest moment există o concurență reală și intensă în domeniul imobiliar. Fiecare dezvoltator încearcă să inoveze prin ceva sau să ofere un plus valoare de la an la an, iar această concurență și nevoie de inovare provenită din cerere va face ca lucrurile să evolueze într-o direcție pozitivă.

 

Building Home: Ce sfaturi ați da dezvoltatorilor imobiliari în această perioadă? Dar oamenilor care vor să își achiziționeze o locuință?
Bogdan Cosmin Ivan: Piața imobiliară, fie că vorbim de piața rezidențială, industrială, de birouri, sau de logistică este o piață foarte volatilă și profund influențabilă de știri, zvonuri sau măsuri negative, deoarece decizia de achiziție, pe orice palier, are un puternic caracter subiectiv și este de așteptat ca ritmul vânzărilor și investițiilor să scadă în următoarea perioadă. Așa cum se observă în piață și așa cum am menționat încă de la începutul apariției Coronavirus în România, la acest moment vorbim despre un fenomen de înghețare (,,freeze”) a pieței imobiliare. Este ca și cum am fi luat cu toții o pauză din viața noastră sau din viața imobiliară.

 

În privința dezvoltatorilor imobiliari, le-am recomandat prudență și asigurarea unui climat sigur de muncă pentru angajați și clienți, dar cu mențiunea de a-și continua activitatea în contextul în care îngrijorarea cea mai mare este legată de efectele financiare și economice ale încetării activității din domeniu.

Se estimează că panica poate afecta în sine mai mult decât virusul și de aceea în perioada următoare eforturile ar trebui îndreptate către diminuarea acestui fenomen și menținerea unui climat de încredere, în măsura în care acest lucru va fi posibil pentru derularea activităților, într-un regim cât mai apropiat de cel normal, dacă bineînțeles evoluția epidemiei nu va impune luarea altor măsuri de carantină.

 

În privința cumpărătorilor, aș spune că este de înțeles să existe o reticență de a participa la vizionări, deoarece există o îngrijorare vizibilă în tot spectrul activităților economice și sociale și nevoia de a achiziționa o locuință a trecut într-un plan secund. Oamenii sunt îngrijorați mai mult de asigurarea nevoilor de bază și este absolut normal să existe o amânare a deciziei de achiziție, însă acesta este un fenomen temporar care nu are un fundament obiectiv, ci mai mult subiectiv și cu siguranță că va reveni apetitul de la începutul anului, poate pentru locuințe mai spațioase și mai generoase în contextul în care carantina a demonstrat cât de important este să ai o locuință în care să îți poți desfășura viața cât mai frumos și ușor posibil.

 

Building Home: Cum credeți că va evolua piața imobiliară în următoarea perioadă?
Bogdan Cosmin Ivan: Anul 2020 a început într-un ritm foarte bun pentru piața imobiliară. Încă de la începutul acestui an piața imobiliară și vânzările s-au aflat pe un trend ascendent cu o cerere stabilă și consistentă din partea clienților cumpărători, fiind un început de an foarte bun în domeniu, în ciuda creșterilor de pret anunțate, cauzate de creșterea prețurilor cu forța de muncă și cu materialele de construcție.

 

Este greu de estimat la acest moment dacă vor exista scăderi semnificative de preț. De fapt cifrele statistice de la începutul acestei perioade pandemice nu relevă deloc o scădere a prețurilor. Unii au numit acest lucru un paradox, dar nu este așa. Este oarecum normal pentru că ceea ce blochează acum piața nu este un fenomen intrinsec pieței imobiliare cum ar fi spre exemplu o bulă imobiliară și este un fenomen extern care afectează prin măsurile indirecte întreaga economie și implicit domeniul imobiliar.

 

Bineînțeles că există posibilitatea ca prețurile să scadă în privința locuințelor, dar aici mă refer în special la locuințele vechi, unde pot exista nevoi reale ale oamenilor de a vinde un imobil și acest lucru să atragă și o scădere a prețurilor locuințelor în general. În privința locuințelor noi, având în vedere că nu există stoc sau acesta este foarte redus, cred că nu vom vedea scăderi semnificative de preț în perioada imediat următoare. Pe de altă parte, să nu uităm faptul că durata medie a unui proiect imobiliar este de aproximativ 2 ani și efectele sunt mult estompate comparativ cu alte piețe, cum ar fi piața de capital.

 

Bogdan Cosmin Ivan a participat în calitate de Speaker în cadrul primei ediții Building Home – International Good Living Forum, ce a reunit invitați din 14 țări: dezvoltatori și investitori din sectorul rezidențial, constructori, manageri de proiecte, consultanți, arhitecți și companii cu soluții.

 

Master Partner Building Home 2020 – Arabesque. Professional Partners: KONERockwoolAlumilSomacoDanfoss.  Parteneri: Knauf InsulationKnaufAlukonigstahl. Susținător și expozant: Skamol. Parteneri Media: ZeppelinIglooSpațiulConstruit. Partener Instituțional: Ordinul Arhitecților din România

 

Mai multe informații pe: https://www.borocommunication.ro/project/forumul-building-home-2020/

 

Foto © BORO PR & COMMUNICATION

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria real estate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers