„Noua întâlnire a platformei România Construiește, Building HOME International Good Living Forum, a avut loc pe 16 iunie 2022 la JW Marriott Grand Hotel în București și și-a propus să discute despre identitatea necesară și dorită a locuințelor prin consultarea mai multor categorii de actori ai sectorului construcțiilor. Pentru noi, în România, încă mai este o problemă trecerea de la identicul societății egalitare la identitarul societății concurențiale. Contribuțiile au fost aduse de dezvoltatori, cei care investesc sume consistente pentru profituri consistente într-o piață deloc confortabilă; de furnizorii de soluții, sisteme și materiale ale construirii contemporane, de care depinde o întreagă industrie complexă a construcțiilor; și bineînțeles de arhitecți și designeri, adică cei care concretizează, integrează și detaliază orice aspirație sau viziune a construirii.
Prima parte s-a desfășurat sub genericul Construirea identității prin investiții.
Am cules opinii despre o piață rezidențială matură în România, cu marele avantaj de a se adresa unor cumpărători cu putere de achiziție mai mare decât în celelalte capitale ale ale Europei centrale, foarte diversă și cu un profil al clientelei care evoluează spre cerințe contemporane avansate. Am colecționat mai multe strategii de asigurare a identității: identitate prin detașare de o lume care nu ne place; identitate prin lux și rafinament, identitate prin eficiență și economie, calculând costurile cu locuirea pe toată durata de viață a construcției și nu doar pentru investiția inițială; identitatea prin opțiunile pentru personalizarea locuințelor colective, pornind de la o livrare finisată la ”gri superior”; identitatea pentru familie și prin comunitate, dispunând de spații de întâlnire și dotări de proximitate generoase; identitatea prin artă și stil de viață; identitate prin utilizarea personalizată a tehnologiei și avansul Internetului lucrurilor; identitate prin elemente de construcții arhetipale deosebite integrate; identitate prin confort și ambianță susținută de design rafinat și colecții de finisaje.
A doua parte a adus împreună arhitecți din România și furnizori de sisteme avansate pentru construcții, sub genericul Identitate prin design.
Am aflat că pandemia a ajutat la designul identității spațiilor și la dorința de a acorda mai multă atenție locuinței. Am mai aflat că avem nevoie de emoție pe lângă posesie pentru o locuință ideală. Am primit contribuții cu accente diferite: identitate alternativă prin casa de vacanță; sustenabilitatea ca măsură a identității; identitate prin rezistență în timp, fizică și culturală; identitatea obținută prin echilibrul între toate componentele construirii; identitatea prin calitatea spațiului public, pentru care se pregătesc concursuri de arhitectură, în continuare; identitate prin unitate simultană cu diversitatea, atent construită tipologic de arhitect; identitate prin personalizarea soluțiilor SMART; identitatea prin detalii rafinate. Am primit o demonstrație uimitoare de calitate a spațiului care nu depinde de dimensiunea sa fizică, reușind să confere identitate în suprafețe foarte mici, la limita inferioară a uzualului.
A treia parte a grupat experiențe internaționale ale unor arhitecți remarcați prin reușitele lor.
Nu consuma mai puțin, consumă mai bine! A fost primul îndemn pentru un mediu locuit mai inteligent, dar care nu refuză profunzimea și calitatea care se poate obține prin inovație și tehnologie contemporană. Marii maeștri ai arhitecturii europene au creat firme cu culturi solide ale cercetării pentru proiectare, care reușesc să realizeze soluții surprinzătoare și să inspire, oferind resurse inepuizabile de creativitate. În căutarea densității responsabile și a comunităților pe bază de compatibilitate a opțiunilor și aspirațiilor, un grup de arhitecți și designeri din Olanda, Spania, Grecia, Germania, Danemarca, Italia și Ucraina ne-au uimit cu variantele proprii prin care au creat lumi cu identități evidente: orașele au nevoie de identitate prin clădiri remarcabile; identitatea prin căutarea formei cu algoritmi matematici; identitatea obținută prin folosirea meșteșugarilor în formule actuale; identitatea prin arta din spațiul public; identitatea prin transformarea eșecurilor arhitecturale în repere de excepție; identitatea prin îndrăzneală și selecție pe bază de preferințe.
A fost o zi plină de experiențe bazate pe cunoaștere, emoție, inovație și creativitate în spirit contemporan. Lumea construită a arhitecturii nu are limite și reacționează cu atât mai surprinzător cu cât provocările sunt mai intense. Viitorul nostru în lumea construită nu ne scutește de provocări fără precedent.”
arh. Șerban Țigănaș
Chairman
Building HOME 2022 International Good Living Forum