Arh. Raluca Vișinescu: Asistăm la tabloul clinic al unei comunități care, în mod conștient sau nu, e nemulțumită de locuințele sale

Arh. Raluca Vișinescu este fondatorul biroului de arhitectură Bloc Office din România și autor al proiectului Măgura Holiday House, câștigător al categoriei Arhitectura Locuinței din cadrul Anualei de Arhitectură București 2018. Proiectul a fost nominalizat, de asemenea, la Bienala Națională de Arhitectură 2018 și în cadrul competiției BIG SEE Wood Design Award 2018 din Slovenia.

 

Building Home: Ce înseamnă pentru dumneavoastră “calitatea locuirii”?
Raluca Vișinescu: Cred că răspunsul ar trebui să fie dat din punct de vedere sociologic, antropologic și psihologic, despre cum o persoană, o familie sau o comunitate se simt sau nu bine în felul în care locuiesc. Fără sa mă pricep să fac aceste analize, locuind în București, îi observăm disfuncțiile: oamenii care fug de acasă și de oraș și iau cu asalt șoselele la sfârșitul fiecărei săptămâni, acceptând mai degrabă traficul de pe DN1 sau autostrada spre mare decât rămasul în oraș, parcurile obositor de aglomerate de cei ce totuși nu fug din oraș. Sigur că, la prima impresie, se poate spune că principala lipsă a orașului este suprafața și calitatea spațiului public (lipsă reală), însă, gândindu-ne că toți acești oameni lucrează altundeva decât acasă, rezultă că de fapt, cu orice ocazie (muncă, weekend), bucureștenii tind să fugă de casele lor (în vremuri normale, fără restricții, carantină). Ori asta nu poate decât să-mi descrie un soi de tablou clinic al unei comunități care, în mod conștient sau nu, e nemulțumită de locuințele sale.

 

Ce ar însemna însă o locuire bună? N-am un răspuns clar și la scară largă: deoarece locuirea interbelică sau mai veche se raportează la alte epoci, alt ritm al vieții, nu putem să spunem că acelea sunt modelele viabile la scară mare pentru Bucureștiul actual, fără a le studia extins în condițiile de azi. Apoi, în perioada postcomunistă s-a construit, în general, la întâmplare și
deseori prost (a se vedea “Case strâmbe pe radar”). Comercial însă, zona imobiliară a fost de succes, cumpărătorii fiind prea puțin critici. Sigur, sunt și exemple faine – unele bine cunoscute și apreciate de către juriile de arhitectură, altele mai puțin cunoscute, dar reușind să aibă soluții iubite de către locuitorii lor. Însumate însă, sunt puține. Numitorul comun sunt spațiile interioare sau exterioare în care oamenilor să le placă să-și petreacă timpul, să nu fie doar acoperișul pentru orele de somn. Discuția despre cum trebuie să fie acestea n-a început, în mod consistent, încă.

 

Building Home: Cum construim “acasă”?
Raluca Vișinescu: În momentul în care mi-am cumpărat locuința (n-am avut nicio implicare în proiectarea blocului) am început să visez la cum îmi voi petrece timpul aici. Iar imaginația asta nu a avut nimic de-a face cu partea funcțională, unde pun frigiderul sau mașina de spălat (sigur, partea funcțională e obligatorie, dar trebuie sa existe plus valoare, poezie dincolo de ea). Mi-am ales și cumpărat locuința atunci când am știut clar că o pot amenaja astfel încât să găsesc o poezie a zilelor, serilor, orelor petrecute aici. Petrec chiar foarte multe, de 7 ani de zile lucrez de acasă. Am un spațiu mic și minimal, dublat însă de o terasă mare în care am arbori și graminee în ghivece. Nu întâmplător, întâi mi-am cumpărat 3 arțari și abia după aceea mașina de spălat…

 

Building Home: Ce credeți că am învățat până acum, stând acasă, din această situație generată de COVID-19?
Raluca Vișinescu: Nu știu ce am învățat până acum despre locuire, pentru că discuția publică e întru totul, normal, acaparată de pandemie. Bănuiesc că, după experiența unor luni închiși în propriile case, criteriile de alegere a unei locuințe de către cumpărători să se fi schimbat un pic. Iar aici ar trebui sa intervină breaslă arhitecților, în a genera și a discuta modele. Mă aștept ca nespecialiștii să privească din ce în ce mai mult către locuirea la curte, locuire care însă e nesustenabilă într-un oraș mare (înseamnă infrastructură extinsă, generează probleme de trafic și de poluare). Alternative sunt, între extremele locuințelor la curte și apartamentele total neplăcute, se găsesc multe alte paliere de soluții cu adevărat bune.

 

Raluca Vișinescu a fost speaker la prima ediție Building Home – International Good Living Forum, în sesiunea dedicată arhitecților. Tema ediției 2020 este “Living Together”.

 

Master Partner Building Home 2020 – Arabesque. Professional Partners: KONE, Rockwool, Alumil, Somaco, Danfoss.  Parteneri: Knauf Insulation, Knauf, Alukonigstahl. Susținător și expozant: Skamol. Parteneri Media: ZeppelinIglooSpațiulConstruit. Partener Instituțional: Ordinul Arhitecților din România

 

Mai multe informații pe: https://www.borocommunication.ro/project/forumul-building-home-2020/

 

Foto © BORO PR & COMMUNICATION

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers