Arh. Iulia Stanciu, STARH: Paradoxal, cred că a construi „acasă” pentru un arhitect este de a nu construi totul absolut și fără rest și de a lăsa loc casei și locuitorilor să evolueze

Iulia Stanciu este unul dintre fondatorii biroului de arhitectură STARH, doctor în arhitectură și profesor la Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București.

 

Building Home: Ce înseamnă pentru dumneavoastră „calitatea locuirii”?
Iulia Stanciu: Calitatea locuirii cred că este indicatorul cultural al unui loc și iese din sfera casei către tot ceea ce o înconjoară. Probabil prima lecție a unei arhitecturi care să lucreze pentru calitatea locuirii este pentru o înțelegere sensibilă și atentă a locurilor, a ipostazelor, pentru că de locuit locuim în toate ipostazele vieții noastre.

 

A locui orașul, a locui strada, a locui curtea, piața, grădina cu toate elementele pe care acestea
le conțin ar trebui să fie temele unei politici urbane generatoare de cadre de peisaj urban pentru
o locuire de calitate, care, s-o spunem pe șleau, are un extraordinar și subapreciat (la noi) rol
educativ, formativ. Te identifici în cele din urmă cu „cetatea” în care locuiești. Bucureștiul nu este un oraș ușor și în integralitatea lui locuibil, un peisaj urban coerent și fluent, ci mai degrabă secvențe atomizate de locuire în care putem vorbi de calitate, care riscă să-și piardă această calitate prin supraaglomerare, în timp ce orașul în ansamblu devine suport de trafic între secvențe.

 

Building Home: Cum construim „acasă”?
Iulia Stanciu: Paradoxal, cred că a construi acasă pentru un arhitect este de a nu construi totul absolut și fără rest și de a lăsa loc casei și locuitorilor să evolueze. Acasă este ceva ce ține de timp, de evoluție, de învechire, de atașament, și , de ce nu, de îmbătrânire. Până la urmă cel mai greu lucru ca arhitect e să faci o casă, să intri în înțelegerea vieții altcuiva cu toate obiceiurile actuale și speranțele viitoare.

 

Văd adesea proiectele finalizate la cheie cu tot cu viața din ele, adică cu un scenariu în care
ocupantul rămâne încremenit, sclavul unei mode de moment, care nu lasă locul evoluției ci doar
înlocuirii cu o nouă modă și o nouă modă și o nouă modă. Paradoxal, fenomenul atât de prezent în practica de arhitectură a atras proiecte în serie și clienți care cer același șablon, incapabili să-și închipuie o altă rețetă și care ajung să trăiască în casele proprii ca într-un showroom de materiale, texturi și lumini și, vai, ce lumini!

 

Uite povestea casei mele a început cu un apartament simplu, în care totul era alb, aproape
auster și care acum e plin de obiectele familiare care mă leagă profund de acest loc. Când intru
în casă, revin în/la mine. Deci a construi un „acasă” înseamnă a da un cadru în care fiecare să poată vărsa un acasă propriu, un fond în care să se așeze vieți diverse și autonome asemeni pieselor de mobilier.

 

Building Home: Cum v-ați adaptat munca de arhitect la noul context și care este stadiul proiectelor pe care le aveți în lucru?
Iulia Stanciu: Nu am fost dintre cei afectați grav de criză. Ne-am retras fiecare în propria casă și am comunicat online. Nu e același lucru și tuturor ne-a lipsit biroul, întâlnirea și discuțiile spontane care făceau ca lucrurile să se nască mai ușor, dar ne-am descurcat rezonabil. Cel mai afectat a fost motanul Ernest, derutat și nevricos până de curând când am reluat treptat activitatea și se poate sătura de mângâieri și răsfăț din toate părțile.

 

Au fost și părți bune în această retragere pentru că am câștigat puțin timp de lucru și, de ce nu,
fiecare pentru noi. Proiectele au mers în ritmul normal care oricum nu duduie, ci mai degrabă se coc încet și chiar am făcut un nou concurs pentru Multiplexity Timișoara, la care am luat premiul 3. Acum revenim încet în formula de lucru normală.

 

Interviul este parte a campaniei de comunicare Building Home – International Good Living Forum 2020 – „Cum construim acasă?”.

 

Master Partner Building Home 2020 – Arabesque. Professional Partners: KONERockwoolAlumilSomacoDanfoss.  Parteneri: Knauf InsulationKnaufAlukonigstahl. Susținător și expozant: Skamol. Parteneri Media: ZeppelinIglooSpațiulConstruit. Partener Instituțional: Ordinul Arhitecților din România

 

Mai multe pe Building Home.

 

Foto © Iulia Stanciu

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria arhitectură

Locuința Eficientă

Pe data de 18 august 2020, ora 10:00, BORO Communication  va organiza în parteneriat cu Danfoss și Rockwool, evenimentul online Locuința Eficientă, parte

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers