Adrian Vascu: În România nu există răspuns la întrebarea “unde știu cu cât se vând apartamentele?”

Urmăriți România Construiește pe Facebook și pe LinkedIN

 

Adrian Vascu este senior partner VERIDIO și realizator al emisiunii TV “Veridice” de pe Digi24.  A participat pe 15 septembrie în calitate de speaker în cadrul celei de-a doua ediții Building Home 2020 – International Good Living Forum.

 

“Sunt mai mult un participant la piața imobiliară din România, de mulți ani în domeniul evaluării și sigur că nu am fost atât de implicat cum sunt dezvoltatorii, dar nici atât de îndepărtat cum sunt oamenii obișnuiți. Proiectul “Veridice” de pe Digi24 a plecat de la dorința, pasiunea mea de a transmite niște lucruri care provin din experiența practică. 

 

Voi vorbi despre această piață imobiliară spunând că trăim un început de nouă paradigmă odată cu această perioadă nouă din viața noastră și cred că lucrurile nu vor mai reveni niciodată la ce au fost. Nu spun că nu vor reveni la normal pentru că ne adaptăm la noua normalitate.

 

Aș spune că trecem de la conceptul biroul sau școala ca acasă, la noul concept care este casa ca biroul sau școala. Iar această poveste atrage după sine o mulțime de lucruri pe care eu cred că nu le știm. 

 

Casele noi, în viitor vor avea un spațiu special amenajat pentru ca omul să poată lucra/învăța de acasă. Și cred că o parte din semnale din ce va însemna viitorul vor veni dinspre piață, dar o parte vor trebui inovate. Pentru că în România piața imobiliară a rămas la fel de netransparentă. Este o hală opacă în care oamenii se bat cap în cap pentru că nu sunt aprinse becurile. 

 

Dezvoltatorii, desigur, cunosc ceea ce fac, dar dacă ne punem în postura celui care este afară, nu există încă în România răspuns la întrebarea “unde știu cu cât se vând apartamentele?”. Știu oferte destul de multe, dar nu știu prețul. Sper să se facă în anii următori ceva în această privință, așa cum România poate și-a dat seama că infrastructura rutieră a însemnat mult acum și poate este un moment să accelereze și să-și folosească resursele interne, așa cred eu că infrastructura pieței imobiliare din România ar fi momentul să pornească. Una dintre soluții ar fi toate informațiile acestea legate de prețuri să se găsească la autoritățile locale pentru că toate contractele de vânzare-cumpărare sunt înregistrate acolo. Cred că ar fi un moment în care fiecare autoritate locală să prezinte publicului, iar la Cluj este un asemenea exemplu, tot ce înseamnă prețuri.

 

Mai apare o întrebare: ce s-a întâmplat cu prețurile în această perioadă? Au crescut sau au scăzut? După părerea mea, din zona evaluării, am constatat că cele mai multe evaluări în România se fac de la ofertele de vânzare și nu de la tranzacții. În lumea normală o să vedeți tranzacțiile și știi cum cât s-a vândut. În România neștiind acest lucru desigur că se pornește de la oferte. 

 

Odată ce nu cunoști ce se întâmplă în această zonă, ofertele au fost de fapt un surogat al tranzacției. Ce se întâmplă astăzi? Piața este plină de oferte. Dacă tu vorbești cu vânzătorii, vor spune că prețul este același. Dar uitați-vă puțin la volumul tranzacțiilor și comparați-l cu volumul tranzacțiilor de anul trecut, iar când ne uităm la oferte, ele au valoare din perspectiva prețului pe care îl transmit dacă îl coroborezi și cu câte tranzacții se fac.

 

Dumneavoastră dezvoltatorii știți mai bine comportamentul cumpărătorului. Eu văd pe o statistică pe care am făcut-o că în municipiul Cluj-Napoca, locuințele înregistrate la primărie ca fiind tranzacționate până în iulie și monitorizate săptămână de săptămână au fost la maxim 20% comparativ ca număr comparativ cu săptămâna similară din anul anterior. Eu cred că încă suntem într-o perioadă de tranziție, într-o zonă de anestezie, în care nu ne dăm seama foarte clar care va fi efectul. 

 

Ce se va întâmpla cu casa viitorului? Îmi place foarte mult acest concept legat de calitatea locuirii care în mintea mea înseamnă calitatea vieții. Mulți dintre noi stând în case, ne-am uitat poate mai atent și ne-am dat seama că viața înseamnă mai mult decât o tehnologie superbă sau o clădire verde. Eu cred că mulți oameni vor vrea să-și găsească o oază la țară și mă aștept ca în viitor să fie asemenea proiecte în zone care nu au terenuri foarte scump, nu vor fi extrem de sofisticate, dar vor avea ce le trebuie. Și mai cred că, e posibil, ca oamenii să se uite spre zona de chirii gândindu-se că nu vor să investească într-un anumit loc pe termen lung. În schimb, s-ar putea să însemne pentru ei o mutare în viață instantanee în clipa în care ți-ai închiriat de exemplu, o casă și la munte și la mare. Pentru că nu mai poți să mergi în Grecia, Turcia sau în altă parte.

 

Prin urmare, subliniez că este un moment extrem de interesant în care toate ideile sunt binevenite. Nu știu dacă cineva are rețeta succesului pentru că trăim niște momente provocatoare și cred că asemenea evenimente ca cel de astăzi au rolul să mai aprindă lumina pe acest nou drum pe care mergem.”

 

Building Home 2020 – International Good Living Forum este un proiect realizat de BORO Communication, în parteneriat cu ArabesqueKONERockwoolAlumilDanfossSomacoKnauf InsulationKnauf GipsAlukönigstahlSkamol.

 

Foto © Adrian Vascu

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria real estate

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

“Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

“Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

“A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers