40 de nevoi și propuneri din regiuni pentru sistemul medical românesc

Seria de Evenimente Regionale “Spitalul Nostru” 2022 a avut loc în perioada aprilie – iunie 2022 la Cluj-Napoca (1 aprilie, Hotel Golden Tulip), Timișoara (6 mai, Hotel Continental) și Iași (3 iunie, Palas Congress Hall), trei poli de creștere, cu o contribuție indiscutabilă la dezvoltarea României.

Evenimentele au abordat rolul vital al spitalului în comunitate – rol amplificat de pandemie –, impactul economic și social al investițiilor în sănătate, programele de sănătate pentru comunitate, parteneriatul local și regional pentru sănătate.


Cele 3 evenimente regionale au reunit peste 250 de invitați din 21 de județe: din consilii și spitale județene, primării și spitale municipale, agenții de dezvoltare regionale, case județene de asigurări de sănătate, direcţii de sănătate publică judeţene, universități de medicină și farmacie, manageri de proiecte și consultanți, constructori și arhitecți, ONG-uri, companii de tehnologie medicală, companii farmaceutice.


La evenimentele regionale de la Cluj-Napoca, Timișoara și Iași au participat în calitate de vorbitori reprezentanți din cadrul: Administrația Prezidențială, Ministerul Sănătății, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Federația Europeană a Spitalelor (HOPE), Agenția Norvegiană pentru Construcții de Spitale, Health Hub Utrecht, Agenția de Dezvoltare Regională Utrecht din Olanda, Smart Health Amsterdam.


Vă prezentăm în continuare 40 de nevoi și propuneri din regiuni pentru sistemul medical românesc, concluzii ale celor 3 evenimente “Spitalul Nostru”:

  1. Nevoia de medici de familie pentru a acoperi necesarul din teren –de exemplu, în Hunedoara există doar 196 de medici de familie, necesarul fiind de aproape 330;
  2. Optimizarea costurilor cu furnizorii, la care pot contribui casele de asigurări de sănătate județene;
  3. Susținerea programelor de screening prin campanii de informare și promovare;
  4. Susținerea financiară a unor organizații, precum ONG-uri sau asociații de pacienți, pentru a desfășura programe de screening și prevenție în cadrul comunităților și a lucra efectiv cu oamenii pe termen lung;
  5. Nevoia de educație: indicatorii de acoperire vaccinală extrem de scăzuți reprezentând un indicator major de educație sanitară precară;
  6. Strategia de sănătate, pentru a fi completă, are nevoie neapărat de un plan public de acțiune, de obiective cu indicatori măsurabili și cuantificabili, stabilirea unor responsabili, respectiv cine urmărește această strategie și atingerea obiectivelor, când se va finaliza și cu ce costuri;
  7. Necesitatea unui management eficient a tot ce înseamnă fluxul materialelor din momentul în care ele intră în depozitul farmaceutic și până când ele sunt descărcate pe foaia de observație a pacientului – înainte de pandemie, costurile asociate consumabilelor reprezentau în jur de 50% din bugetul spitalelor, iar astăzi au crescut la 80%.
  8. Este necesară îmbunătățirea traseului pacientului oncologic în sistemul medical românesc.
  9. Este necesar să contribuim atât la atragerea, cât și la păstrarea personalului medical, a cărui plecare din sistem este o problemă din ce în ce mai mare în România.
  10. Rezolvarea problemelor de coerență și sustenabilitate în implementarea politicilor și a strategiilor, provocate de schimbarea frecventă a miniștrilor din România, dar și de nerespectarea consistentă a unor linii de politică de sănătate indiferent de schimbările politice.
  11. Este necesar să ne inspirăm și din reformele sanitare din Europa, care pot furniza numeroase exemple de bună practică pentru gestionarea unor probleme în mare parte comune.
  12. Trebuie să promovăm digitalizarea, inclusiv ca o modalitate de compensare a problemei resurselor umane insuficiente din sistem. 
  13. Trebuie întărită colaborarea cu universitățile de medicină prin gândirea unui plan de dezvoltare a fiecărei specialități medicale încă din facultate – în România medicii se formează în rezidențiat, mai degrabă după preferințele personale, fără să existe un plan coerent la nivel național care să indice de câți medici este nevoie în fiecare specialitate.
  14. Abordarea comprehensivă a sănătății, cu un accent substanțial pe promovarea sănătății și a educației pentru sănătate – există o rețea internațională de spitale de acest tip, însă din păcate, în acest moment, niciun spital din România nu face parte din ea, fiind nevoie de îndeplinirea anumitor criterii pentru dobândirea statutului de membru. 
  15. Este necesară o discuție despre cum se proiectează spitalele noi, după ce normative, cele în vigoare în România fiind în mare parte învechite.
  16. Trebuie să luăm în calcul nu doar câți bani s-au folosit pentru construcție, ci și cât se va cheltui pentru mentenanța și întreținerea funcționării clădirii, pentru sustenabilitate și eficiență.
  17. Investițiile în logistică pot preveni risipa de consumabile și blocarea bugetelor.
  18. Este necesară adaptarea la o viziune deschisă spre modernizare în vederea pregătirii pentru evoluția inevitabilă a sistemului medical și a necesității publicului.
  19. Găsirea modalităților pentru armonizarea prioritățile de la nivel național cu cele de la nivel regional, în ceea ce privește Programul Național de Combatere a Cancerului
  20. Delegarea unor comisii regionale sau locale ale DSP-ului, pentru a rezolva problema Fast Tracking-ul deoarece pentru PET CT se întrunește o singură comisie pe lună; aceeași strategie s-ar putea aplica și pentru diferite tratamente de nișă.
  21. Este necesară o abordare holistică a serviciilor de paliație, acest domeniu vizând nu doar problemele medicale, ci și suferințele psiho-emoționale, problemele financiare și sociale. În România există un deficit, atât din perspectiva centrelor specializate, cât și a personalului calificat.
  22. Este necesară o reorganizare a sistemului astfel încât la spital să se rezolve problemele acute, iar apoi pacientul să poată fi preluat și îngrijit în comunitate.
  23. Trebuie dezvoltată și mai mult componenta de îngrijiri medico-sociale la domiciliu.
  24. Parteneriatele public-private pot fi o soluție realistă pentru diferite probleme majore de sănătate publică.
  25. O colaborare comunitară mai eficientă poate ajuta la înțelegerea mai bună a nevoilor reale, dar și a modalităților în care comunitățile își pot uni forțele pentru a găsi soluții optime la respectivele nevoi.
  26. Încrederea în sistemul sanitar românesc poate fi construită inclusiv printr-o infrastructură adecvată, iar comunicarea adecvată poate susține și încrederea în competențele medicale asociate.
  27. Este necesară nu doar prescrierea corectă a tratamentelor oncologice, ci și urmărirea păstrării, preparării și administrării lor corecte, deși România nu are o legislație clară în acest sens. 
  28. Există o mare dorință de colaborare din partea mediului privat în sănătate, mai ales în privința integrării inovației și a digitalizării în sistemul medical.
  29. Spitalele de boli infecțioase trebuie să trateze nu doar infecțiile, ci și diferitele comorbidități asociate, motiv pentru care sunt necesare și diferite specialități complementare.
  30. Implementarea proiectelor din PNRR reprezintă un obiectiv comun, care trebuie să treacă peste orice alte interese.
  31. Este necesară actualizarea tarifelor pentru servicii specializate, precum radioterapia, brahiterapia, serviciile de screening din ambulatoriu și spitalizări de zi, mai ales în contextul recentei lansări a strategiei naționale de luptă împotriva cancerului.
  32. Salarizarea ar trebui făcută conform unor criterii de performanță.
  33. Toate proiectele de infrastructură medicală trebuie gândite din perspectiva Strategiei Naționale de Sănătate, în cadrul căreia se vorbește despre reducerea numărului de paturi, centrarea asistenței medicale pe ambulatoriu, precum și planuri de servicii regionale.
  34. Construirea unor structuri spitalicești noi este importantă, dar contează mult și ce oameni sunt puși să lucreze acolo, cât de pregătiți sunt ei și care este calitatea echipamentelor. Componenta umană și componenta tehnică, împreună, dau măsura calității intervențiilor medicale realizate într-o infrastructură nouă.
  35. Trebuie să ne gândim cum pregătim și păstrăm „creiere” în domeniile medicale în care este cea mai mare nevoie acum, altfel peste 10-15 ani se va vedea un deficit major de personal.
  36. Constituirea unei asociații a spitalelor publice și private, ar fi de mare ajutor pentru o vizibilitate mai mare a problemelor comune ale acestor instituții.
  37. Medicii ar trebui să acorde o mai mare importanță prevenției oncologice și să încerce mai mult să instruiască pacienții în acest sens.
  38. Accentuarea educației pentru sănătate, care ar trebui sa fie implementată încă din școala primară și a prevenției, prin care s-ar putea evita 40% din totalul cazurilor de cancer – prin influențarea factorilor de risc modificabili: fumat, obezitate, sedentarism; România se îndreaptă spre topul obezității în Europa, o treime din copiii români fiind supraponderali, iar 13 tipuri diferite de cancer sunt direct legate de obezitate și de sedentarism.
  39. Transformarea unor paturi de spital neocupate în paturi destinate paliației va îmbunătăți și modelul de finanțare al spitalului, deoarece serviciile pentru boli cronice sunt mai bine plătite.
  40. Oamenii trebuie să fie îndrumați în sistemul de sănătate, deoarece s-a dovedit că autogestionarea nu funcționează, iar pacienții se pierd pe drum; spre exemplu, în toate regiunile olandeze motto-ul în serviciile de sănătate nu mai este competiția, ci colaborarea, iar distribuția cunoștințelor și a informațiilor relevante se face pe verticală, cu toate instituțiile conectate într-un sistem.

Pe www.spatiulmedical.ro și pa paginile de social media @spatiulmedical puteți citi pe larg cele peste 60 de postări și articole de reflectare a evenimentelor regionale “Spitalul Nostru” 2022, organizate de platforma de comunicare Spațiul Medical și BORO Communication, în parteneriat cu: Ambasada Regatului Țărilor de Jos – Partener Instituțional; Philips – Partener Principal; MSDKapamed – Parteneri; Bristol Myers SquibbKoneHospitalNetKarl StorzHaelvoet – Susținători.

Urmează Convenția Română a Spitalelor ROHO 2022 pe 28, 29 și 30 septembrie, cel mai amplu și mai complex eveniment medical din România.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

BORO Newsletter

Dacă sunteți interesat de noutățile din cadrul evenimentelor/proiectelor noastre

vă rugăm să vă înscrieți aici.

Alte știri din categoria educație

Finaliștii Romanian Healthcare Awards 2021

Juriul internațional Romanian Healthcare Awards anunță finaliștii celei de-a 2 a ediții a competiției, care s-a desfășurat în perioada septembrie – noiembrie

Vreau să particip

Vreau să devin Partener

Ene Gîrban

Director General, AGRO-IND COM, Buzău, +2000 ha
Fermier Invitat

Evenimentul RALF, care a reușit să unească mari fermieri români, a fost un real succes. S-au spus puncte de vedere foarte clare și totodată invitații au avut o prezență remarcabilă. Întregul eveniment a avut o ținută de gală.

Vlad Bontaș

Director, AGROCOV, Galați, +5500 ha
Fermier Invitat
Vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru invitația acordată și să vă felicit pentru organizarea Forumului, una foarte bine structurată, atât în baza invitaților, cât și a subiectelor abordate. A fost o zi plină de acumulare de informații, sperăm noi folositoare, iar când ne-au permis pauzele am profitat pe partea de networking cunoscând alți colegi din țară și povestind unii altora cu ce ne lovim în fermele noastre și ce putem îmbunătăți.

Dr. Cristian Radu Jecan

Director Medical, Spitalul „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”, București

Medic Invitat ROHO

„Mulțumesc organizatorilor pentru conceptul și formatul evenimentului Convenția Română a Spitalelor ROHO 2017. A fost o onoare și în același timp o experiență remarcabilă să onorez invitația primită. Conferința a oferit un cadru de întâlnire ideal pentru membrii echipelor de management din spitalele românești, prin asigurarea unui cadru propice de schimbare a informațiilor, de împărtășire a problemelor întâlnite în cadrul procesului de management spitalicesc și mai important, a soluțiilor găsite. Participarea specialiștilor și a profesioniștilor din sănătate din alte țări europene în cadrul ROHO, mai ales a celor din zonele învecinate cu România, a asigurat o diseminare largă a unor proiecte și soluții specifice implementate de aceștia, care pot constitui un model și pentru țara noastră.”

Dr. Elisabeta Raț

Manager, Spitalul Municipal Carei, Satu Mare

Manager Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru faptul că și în acest an m-ați onorat cu invitația de a participa la acest eveniment. Din prezentările Speakerilor din sănătate, de la noi și din străinătate, am observat că preocuparea deosebită pentru asigurarea calității actului medical și siguranța pacienților câștigă tot mai mult teren în managementul spitalelor publice și private. Cred că, în activitatea zilnică din unitățile sanitare, protocoalele terapeutice și procedurile de lucru implementate, definesc bune practici de eliminare a riscurilor clinice, combaterea infecțiilor asociate asistenței medicale și nu în ultimul rând, o abordare corectă și eficientă a diagnosticării și a tratamentului pacienților.”

Petru Șușca

Manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență, Cluj

Manager Invitat ROHO

„Convenția Română a Spitalelor se evidențiază în peisajul evenimentelor din România. Reunind profesioniști din domeniul medical, evenimentul devine un prilej de a împărtăși experiență, dar și o ocazie de a interacționa cu oameni cu preocupări similare. Am apreciat alegerea atentă a speakerilor. Cunoștințele acestora sunt de un real folos în munca zilnică și pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care ne confruntăm. Calific ediția din 2016 a Convenției Române a Spitalelor drept un eveniment constructiv și de calitate.”

Dr. Alina-Bondoc

Director Medical, Medlife Titan, București

Medic Invitat ROHO

”Vă mulțumesc pentru invitatia la ROHO 2017 și mă bucur că am avut prilejul să particip și să ascult profesioniști din managementul medical, atât din România, cât și din străinătate. Consider că un asemenea eveniment pune România pe hartă, ca țară europeană, care oferă servicii de sănătate populației, la standarde de înaltă calitate. Este extrem de important schimbul de experiență și de viziune la nivel de management, pe care îl oferă un eveniment de acest tip, și nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaște persoane-cheie din acest domeniu și de a lega relații profesionale de durată. Am apreciat în mod deosebit oportunitatea de a crește vizibilitatea sistemului medical privat în fața guvernanților, atât pe plan național, cât și internațional, prin promovarea unor organizații cum ar fi European Union of Private Hospitals (EUHP).”

Dr. Mircea Cinteză

Șeful Secției Cardiologie 1, Spitalul Universitar de Urgență București

Medic Invitat ROHO

„A fost impresionant interesul pentru Convenția Română a Spitalelor. Un mare număr de participanți au venit la București din întreaga țară. Temele dezbatute sunt importante pentru oricine este implicat în activitatea de management medical.”

Vlad Bontaș

Manager, AGROVOC, Galați, +5500 ha

Guest Farmer

First and foremost, I want to thank you for your invitation and to congratulate you on the organization of the Forum, which was very well structured, both in terms of the guests, as well as of the topics addressed. It was a day full of – we hope – useful information; when the breaks allowed it, we made the most of the networking part to become acquainted with other Romanian colleagues and to talk about the problems in our farms and what could be improved.

Ciprian Dogaru

Executive Manager, Hotel Ambient 4*, Brașov

FORO Guest

The quality of the services must be continuously improved, and this is done through regular trainings and last-minute information shared with the relevant departments. Maintenance of hotel spaces is also a priority, as good hotel services cannot compensate for unattended space and vice versa. A mix between the two components is ideal and leads to the success of the customer relationship. A hotel’s reputation is its business card. In the online environment, the grades given by the guests are the mirror of the activity of the hotel, and they can be improved by good management and communication with the client.

Bogdan Arsene

General Manager, Best Western Stil Hotel 4*, Bucharest

FORO Guest

The policy of the Best Western Stil hotel has a very important component of customer service. We care about our guests and are very attentive to the feedback they send us through various forms (directly at the hotel reception, in direct meetings with our staff, through the hotel feedback forms, through the pages of TripAdvisor, Booking, Facebook etc.). Feedback from our guests helps us to maintain the level of services and facilities we offer to a certain standard and to make improvements. In the last 2 years we have made significant investments in this regard.

Chef Ștefan Popescu

Executive Chef, Pullman Bucharest World Trade Center

FORO Guest 

Un restaurant este în sine o investiție complexă. Una dintre problemele actuale în acest domeniu este calitatea serviciilor, motiv pentru care este imperativ să investești în această direcție. Un restaurant poate rămâne „de top” doar menționând calitatea – de aceea acest concept trebuie înțeles în detaliu. Concurența crește în toate sectoarele, iar cea mai bună modalitate de a vă distinge de ceilalți este reputația pe care o construiți. Decizia de a folosi reputația ca instrument de construire a carierei diferă de la un sector la altul și depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc tot mai necesar de dezvoltare a carierei.

Proiect: Openville

Timisoara, Romania

IULIUS & ATTERBURY EUROPE

Openville este cel mai mare proiect de tip mixt din vestul României, aflat în plină dezvoltare în centrul Timişoarei, în proximitatea Iulius Mall. Acesta va fi principalul pol de business, retail şi entertainment din regiune şi va fi inaugurat în primăvara anului 2019, odată cu finalizarea primei etape. Openville va reprezenta o destinaţie cosmopolită de lifestyle, care va include: şapte clădiri de birouri, 450 de magazine, un parc de peste 55.000 mp, restaurante şi cafenele tematice, un nou concept de cinema, carusel pentru copii şi săli de evenimente. Valoarea investiţiei este de peste 220 de milioane de euro.

Presented by

Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018
Raluca-Munteanu-1
Raluca Munteanu
Business Development Manager IULIUS
Speaker DEVO 2018

Other Projects & Speakers